نشست اساتید – وقتی کارد به استخوان رسد، فرج فرا می رسد |
   

نشست اساتید – وقتی کارد به استخوان رسد، فرج فرا می رسد

بازگشت به فهرست

وقتی کارد به استخوان رسد و وضعیت بن بست برای بشر پیش آید، فرج فرا می رسد – ۱۳۹۴/۳/۱۲

فراعنه زمان ما به بمب‌ها، اسلحه‌های مدرن و به رزمایش‌های خود می نازند و به رخ می کشند، مرتب گزینه‌های روی میز را مطرح می کنند اما غافل از این هستند که وقتی اراده الهی محقق شود با دست خود خانه هاشان را خراب خواهند کرد.

حضرت آیت الله سید هاشم بطحایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره‌ای اساتید، به مناسبت نیمه شعبان گفت: با سلام و صلوات بر همه انبیاء مخصوصا خاتم انبیاء و همه اوصیاء مخصوصا خاتم اوصیاء، یکی از مسائلی که هم دغدغه پیروان امامت و ولایت را می طلبد و هم دنیای امروز به اهمیت این مسأله توجه دارد مسأله منجی است.

وی ادامه داد: می بینیم امروز بشریت دارد به سمت جنگ و خونریزی، توحش، درگیری، ناامنی می رود و درگیر این گونه مسائل شده و هست، او فکر می کند که برون رفت از این وضعیت نابه‌سامان، وضعیت وحشت آور، وضعیت ناامنی که دارد انسانهای روی زمین را تهدید می کند چیست؟ بالاخره چگونه باید از این بن بست بیرون آمد؟ استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم افزود: عقل و خرد حکم می کند که این عالم بی صاحب نیست، همانطور که تاریخ هم شاهد این قضیه هست که وقتی یک چنین قضیه‌ای پیش می آید، مسأله «الفرج بعد الشده» یک قاعده و قانونی است که وقتی کارد به استخوان می رسد و وضعیت بن بستی برای بشر پیش می آید، فرج فرا می رسد «الفرج بعد الشده» یعنی وقتی سختی، مشکلات و تنگی به حد سرسام آور و به حد ناراحت کننده ای می رسد آن وقت فرج فرا می رسد.

معظم له اضافه کرد: «یُنَزِّلُ الْغَیْثَ مِن بَعْدِ مَا قَنَطُوا» تعبیر قرآن است که هنگامی که خشکسالی مردم را به ستوه می آورد و مایه حیات مردم که آب است در یک وضعیت بحرانی به سر می برد و از همه جا مأیوس می شوند، آنگاه است که متوسل به ذات اقدس احدیت می شوند «یُنَزِّلُ الْغَیْثَ مِن بَعْدِ مَا قَنَطُوا» خوب این مسأله عمومی، سراسری و فراگیر است خوشبختانه پیروان مکتب ولایت و امامت در این راستا همیشه عقیده‌مند و امیدوار بوده‌اند و اطمینان داشته و دارند.

استاد حوزه علمیه و مبلغ عالی حوزه اظهار داشت: ما وقتی نگاه می کنیم که در مقاطع مختلف از جمله در عصر فرعون به تعبیر قرآن که می فرماید «إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِی الْأَرْضِ» فرعونی که زمین را فرا گرفت و اعلام حکومت مطلقه کرد، در برابر چنین خطری، قدرت پر مدعایی، ستمگری همچون فرعون که حتی خودش را خدای بشریت معرفی کرده و گفت «انا ربکم اعلی» در مقابلش خدا کسی را مأمور کرد که با این قدرت پرمدعای، افزون خواه به مقابله برخیزد، که از نان شبش هم محروم بود.

وی بیان کرد: حضرت موسی علیه السلام حتی نان نداشت بخورد، که امیرالمؤمنین علیه السلام در تفسیر این آیه شریفه که موسی علیه السلام گفت «رَبِّ إِنِّی لِما أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ» خدایا به آنچه که تو بر من نازل بفرمایی نیازمندم؛ امیرالمؤمنین علیه السلام این را تفسیر می کند می فرماید «و اللّه ما سئله إلاّ خبزا یأکله» به خدا قسم درخواست موسی علیه السلام از خدا نان بود که بخورد، برای آنکه موسی از سبزی‌های زمین استفاده و زندگی می کرد.

خطیب توانای حوزه خاطرنشان کرد: مقایسه بین یک قدرت صفر با یک قدرت فوق العاده‌ای منتج به این شد که آزمونی برای بشر پیش آمد و موسی علیه السلام غالب شد و فرعون مغلوب و به درک واصل گردید، این سنت الهی است امروز نیز سنت همین است، در وضعیت فعلی دنیا در مقام تقابل است با توجه به اینکه موسای زمان ما غیر از موسای زمان فرعون است موسای زمان ما از همه امکانات برخوردار است و فراعنه زمان ما گو اینکه به بمب‌هایشان، اسلحه‌های مدرنشان و به رزمایش‌های خود می بالند و می نازند و به رخ می کشند، مرتب گزینه‌های روی میز را مطرح می کنند اما غافل از این هستند که وقتی اراده الهی محقق بشود آنوقت است که «وَقَذَفَ فِی قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ یُخْرِبُونَ بُیُوتَهُم بِأَیْدِیهِمْ وَأَیْدِی الْمُؤْمِنِینَ فَاعْتَبِرُوا یَا أُولِی الْأَبْصَارِ» در سوره حشر، آنوقتی که اراده الهی تعلق می گیرد.

وی ادامه داد: زمانیکه پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم وارد مدینه شد هیچ امکاناتی نداشت، تمام امکانات دست صهیونیست ساکن مدینه یعنی یهود بنی النضیر و یهود بنی قریظه بود اما وقتی اراده الهی پشت نبی اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم قرار گرفته است حمله می کرد اینها خودشان با دست خودشان خانه‌هایشان را خراب می کردند، خداوند ترس در دلهایش انداخته بود و آنچه انسان را در عرصه های تقابلی و رزمی به پیش می برد قوت قلب است وقتی دل لرزید و ترس به انسان غالب شد دیگر توپ و تانک و بمب و وسایل نظامی هوایی، دریایی، زمینی هیچکدام به کار نمی آیند، آن تجهیزات که خودشان کار نمی کنند یک ماشین مدرنی اگر سرنشین نداشته باشد راه نمی رود، قطار اگر راننده نداشته باشد، قطار چند طبقه راه نمی رود این راننده است که باید آن را راه ببرد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم ابراز داشت: بنابراین ما امیدمان به حضرت بقیه الله الاعظم روحی لتراب مقدمه الفداء است و ما به موسای زمانمان بیش از آنچه که بنی اسرائیل به موسی آن زمان معتقد بودند معتقدیم، البته یک امتحان و یک آزمونی به وجود آمده است به تعبیر قرآن «أَوَلا یَرَوْنَ أَنَّهُمْ یُفْتَنُونَ فی‏ کُلِّ عام مَرَّهً أَوْ مَرَّتَیْن» الان ملت ما در معرض امتحان است اینکه ما می گوییم «اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَیْکَ فِی دَوْلَهٍ کَرِیمَهٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ» بحمدالله این درخواست تا اندازه ای در این سرزمین تحقق پیدا کرده است و این ملت ما هستند که الان باید این شعاری را که ما در ماه رمضان می دهیم در دعای افتتاح «اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَیْکَ فِی دَوْلَهٍ کَرِیمَهٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ» را عملی کنند، بحمدالله تا اندازه ای در این مملکت ندای ملکوتی امام راحل رضوان الله تعالی و همت ملت و وفای مردم باوفا و اینک هم خلف صالح آن رحیل عزیز یعنی مقام معظم رهبری و ملت باوفا امید است که ان شاءالله این دولت حقه، این دولت خواسته شده مطلوب الهی به دست این ملت به دست صاحبش امام عصر ارواحنا له الفداء برسد.

آیت الله بطحایی در پایان گفت: در نکته آخر این مطلب را عرض می کنم که در مسابقات بین المللی بین تیم های مختلف، فلان تیم برنده می شود و برده است اما یک مسابقه مهمتری هم است که ما در دنیا داریم، یک دولت حقه‌ای را در مقابل دولتهای تا بن دندان مسلح که به توپ‌ها، بمب‌های خود می بالند، به گزینه‌های روی میزشان می بالند، ما سابقاً داریم فرعون از همه اینها بالاتر بود و موسی علیه السلام از موسی زمان ما به مراتب ضعیف‌تر بود که حتی نان شب نداشت بخورد، موسای آن زمان بر فرعون قدر قدرت آن زمان مسلط و غالب شد و موسای زمان ما با امکانات فراوان بر فراعنه این زمان حتما به یاری خدا حاکم و غالب خواهد شد، در این بین این مردم ما هستند که مبادا خدای ناکرده در آزمونشان کوتاه بیآیند که «ألیس الصبح بقریب» ساقی بیا که هاتف غیبم به مژده گفت با درد صبر کن که دوا می فرستمت