جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
   

آیت‌الله سید هاشم بطحائی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم – آل سعود وارثان «لات، هُبل و عُزّی» هستند

پرونده ویژه «فاجعه منا نباید فراموش شود»

آل سعود وارثان «لات، هُبل و عُزّی» هستند/ لزوم اداره شورایی حرمین شریفین

عضو مجلس خبرگان رهبری رژیم آل سعود را از لحاظ حقوقی و شرعی غاصب دانست و گفت: حرمین شریفین متعلق به همه مسلمانان جهان است و باید به‌صورت شورایی با مشارکت همه مسلمانان اداره شود؛ آل سعود وارثان «لات، عُزّی، هُبل» هستند.

آیت‌الله سید هاشم بطحائی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم  درباره پیام امام خامنه‌ای خطاب به مسلمانان برای «اندیشیدن در مدیریت حاکمان بی‌دین و بی‌وجدان سعودی بر حرمین شریفین» اظهار کرد: متاسفانه رژیم آل سعود وارثان «لات، عُزّی، هُبل» هستند که مرکز عبادت جهانی را اشغال کرده‌اند.

سعودیها فرمان الهی را اجرا نمی‌کنند

وی ادامه داد: سعودیها به جای هدایت مسلمانان به‌دنبال منافع مادی و ریاستی خود می‌گردند؛ اینان خود را بنده مخلص خدا دانسته و پیروان اهل بیت را مشرک می‌پندارند در صورتی که هیچ یک از فرمانهای الهی را اجرا نمی‌کنند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه ۲۱۷ سوره بقره تصریح کرد: خداوند در این آیه، جنگ در ماههای حرام را نهی کرده و بیرون کردن حاجیان از خانه خدا را مورد نکوهش قرار داده است.

آل سعود پیروان محمد ابن عبدالوهاب انگلیسی

آیت‌الله بطحائی تصریح کرد: رژیم آل سعود خود را مخلص معرفی می‌کند در صورتی که آنها از نظر تمامی مسلمانان مشرک هستند؛ آل سعود به پیروی از محمد ابن عبدالوهاب که دست نشانده دولت انگلیس است افتخار می‌کند و تبعیت واقعی از احکام خداوند ندارد.

وی با بیان اینکه حکومت آل سعود پایبند به اسلام نیست، افزود: سعودیها به‌دلیل معارضه با نص صریح قرآن و اسلام، با خدا و دستورات دین به جنگ درآمده‌اند و هیچ توجهی به دین مبین اسلام و همنوعان خویش ندارند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: آل سعود در مدیریت حریمین شریفین هدف دینی را دنبال نمی‌کند بلکه اهداف مالی را در نظر دارند و به پیروی از اهداف ابوسفیان و ابولهب می‌پردازد.

ماموریت جدید وزارت خارجه برای رایزنی با کشورهای اسلامی

آیت‌الله بطحائی با تاکید بر اینکه بیانات رهبر معظم انقلاب درباره حرمین شریفین باید مورد توجه ویژه وزارت خارجه و جهان اسلام قرار گیرد، گفت: دستگاه دیپلماسی باید تحت فرمان ولی فقیه و رهبر معظم انقلاب ماموریتی جدید برای خود تدوین کند و به رایزنی با کشورهای اسلامی تاثیرگذار درباره مدیریت بر حرمین شریفین بپردازد.

وی ادامه داد: این گفتمان و رایزنی با مسئولان و علمای کشورهای اسلامی می‌تواند منجر به تشکیل شورای اداری حریمین شریفین شود که البته این شورا باید متشکل از نماینده‌‌های تمام مسلمانان و با حضور مذاهب پنج گانه اسلامی همچون جعفری، شافعی، مالکی، حنفی و حنبلی باشد.

لزوم اداره شورایی حرمین شریفین

این عضو مجلس خبرگان رهبری، فرقه وهابیت را جعلی خواند و عنوان کرد: علما و بزرگان کشورهای اسلامی باید به‌دور از امتیازخواهی و خودبرتربینی به شورایی شدن حرمین شریفین توجه کنند تا این مهم با رایزنی و توجه مسلمانان اجرایی شود.

آیت‌الله بطحائی اذعان کرد: طبق تاکیدات خداوند در قرآن کریم، سرزمین مکه متعلق به شخص خاصی نیست یعنی همه نسبت به بهره‌گیری از سرزمین مکه مکرمه یکسان هستند.

وی افزود: رویکرد آل سعود از منظر قرآن مورد تقبیح است چرا که این خاندان غاصب محسوب می‌شوند و از نظر حقوقی و شرعی رفتارشان غصب محسوب می‌شود چرا که از نظر خداوند همه یکسان هستند و حق ندارند که خود را برتر ببینند.

آل سعود نتوانست ضامن امنیت حجاج در سال گذشته باشد

این عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این پرسش که نظر شما درباره لزوم پیگیری ابعاد و دلایل «فاجعه منا» توسط وزارت امور خارجه و سایر نهادهای مسئول که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده است، چیست؟ اظهار کرد: از نظر بنده آل سعود خائن است و نتوانست ضامن امنیت جان و سلامت حاجیان در مراسم حج تمتع سال گذشته باشد.

آیت‌الله بطحائی تصریح کرد: حاجیان در مراسم حج به عنوان امانت در سرزمین وحی محسوب می‌شوند و آل سعود باید در قبال جان‌ باختن هزاران نفر از مسلمانان پاسخگو باشد و خسارتهای لازم را بپردازد.

کمیته حقیقت‌یاب کشورمان کج‌دار و مریض عمل کرده

وی در زمینه عملکرد مسئولان کشورمان نسبت به فاجعه منا گفت: کمیته حقیقت‌یاب در کشورمان کج‌دار و مریض عمل کرده است که باید در این رابطه فعالیت بیشتری صورت گیرد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه سازمانهای بین‌المللی و مدعیان حقوق بشر باید در مورد عملکرد عربستان سعودی در حج تمع سال گذشته پاسخ دهند، خاطرنشان کرد: عملکرد عربستان سعودی از نظر حقوقی و شرعی قابل توجیه نیست و باید ابعاد مختلف فاجعه منا روشن شود.

آیت‌الله بطحائی تصریح کرد: مسئولان ذیربط در کشورمان برای پیگیری فاجعه باید جدی‌تر اقدام کنند و این موضوع مهم نباید به ورطه فراموشی سپرده شود.

به گفته وی، وزارت امور خارجه باید به‌طور عاقلانه، پخته، خردمندانه پیگیریهای بین‌المللی را برای روشن شدن ابعاد فاجعه منا انجام دهد.

امام خامنه‌ای با صدور پیام مهمی خطاب به تمام مسلمانان جهان تأکید کردند: «اکنون قریب یک سال از حوادث مُدهش منا می‌گذرد که در آن، چند هزار نفر در روز عید و در لباس احرام، در زیر آفتاب و با لب تشنه، مظلومانه جان باختند؛ اندکی پیش از آن در مسجدالحرام نیز جمعی در حال عبادت و در طواف و نماز به خاک و خون کشیده شدند. حکام سعودی در هر دو حادثه مقصرند؛ این چیزی است که همه‌ی حاضران و ناظران و تحلیلگران فنی بر آن اتفاق‌نظر دارند؛ و گمان عمدی بودن حادثه نیز از سوی برخی صاحب‌نظران مطرح شد … حاکمان بی‌دین و بی‌وجدانی که فاجعه‌ی بزرگ منا را پدید آورده و با نام خادمان حرمین، حریم حرم امن الهی را شکسته و میهمانان خدای رحمان را در روز عید در منا و پیش از آن در مسجدالحرام قربانی کرده‌اند، اکنون از سیاسی نشدن حج دم می‌زنند و دیگران را به گناهان بزرگی که خود مرتکب شده یا تسبیب کرده‌اند، متهم می‌کنند».

همچنین مقام معظم رهبری پس از فاجعه منا در تاریخ هفتم مهر سال گذشته نیز در دیدار مسئولان و دست‌اندرکاران برگزاری حج، فاجعه بسیار تلخ و حیرت‌انگیز منا را از جمله امتحانات الهی خواندند و با انتقاد از سکوت دولت‌ها و به‌خصوص دولت‌های غربی و سازمان‌های مدعی حقوق بشر در قبال این مصیبت بزرگ تأکید کردند: «این حادثه به‌هیچ‌وجه نباید فراموش شود و دستگاه دیپلماسی و سازمان حج موظف هستند که این موضوع را به‌صورت قاطع دنبال کنند؛ این مسئله نباید به سکوت و فراموشی بگذرد و باید تا سال‌ها در مجامع جهانی مطرح شود و نقطه آماج این حرکت نیز باید دولت‌های غربی و سازمان‌های مدعی حقوق بشر باشند». ۱۶ شهریور ۱۳۹۵