جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
   

آیت الله بطحائی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی وسائل تصریح کرد – پذیرش سلطه آمریکا با قاعده نفی سبیل منافات دارد

آیت‌الله بطحایی:

پذیرش سلطه آمریکا با قاعده نفی سبیل منافات دارد

پایگاه اطلاع رسانی وسائل – نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تأثیر قاعده نفی سبیل در پیشرفت جوامع اسلامی گفت: قاعده نفی سبیل از احکام واضح در فقه حکومتی و شامل مسائل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و نظامی است و مسلمانان درباره آن اجماع دارند؛ بنابراین همه باید از آن پیروی کنند.

پذیرش سلطه آمریکا با قاعده نفی سبیل منافات دارد

آیت‌الله سید هاشم بطحایی، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل با اشاره به تأثیر قاعده نفی سبیل در توسعه و پیشرفت جوامع اسلامی گفت: قاعده نفی سبیل برگرفته از آیه «لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلا» است.

وی در ادامه ابراز داشت: این قاعده در قرآن کریم با کلمه «لن» شروع شده است و این کلمه نفی ابد است و خداوند متعال هیچ‌گاه کافر را بر مسلمان استیلا نداده است و اجازه نمی‌دهد که مسلمانان زیر یوغ کفار زندگی کنند.

این استاد درس خارج حوزه علمیه در ادامه افزود: قاعده نفی سبیل شامل مسائل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و نظامی است؛ به هر صورت اسلام به مسلمانان اجازه نداده است که نفعی به کفار برسانند و یا در سلطه آنها زندگی کنند.

آیت‌الله بطحایی تصریح کرد: هر قاعده‌ای یک لفظ، یک معنا و یک مصداق دارد و مصداق قاعده نفی سبیل این است که کشورهای به اصطلاح مسلمان حاشیه خلیج فارس زیر سایه آمریکا که مصداق کفر است زندگی می‌کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که این کشورها بر خلاف اجازه خداوند متعال زیر سلطه کفر رفته‌اند و خلاف نص صریح قرآن عمل کرده‌اند، افزود: امروز خیلی از کشورهای مسلمان منطقه دچار این حماقت شده‌اند و این مسأله همانند آن است که انسان نماز را ترک کند.

این استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان این‌که قاعده نفی سبیل یکی از احکام واضح و روشن فقه حکومتی است، ابراز داشت: هیچ مسلمانی حق ندارد عزت دیگر مسلمانان را از بین ببرد؛ چرا در زیر سلطه کفر و استکبار زندگی کردن همان ذلیل شدن و حکم خدا را زیر پا گذاشتن است.

وی با بیان این‌که قاعده نفی سبیل فراگیر زمانی و مکانی دارد، تصریح کرد: این قاعده فقط مخصوص فقه شیعه نیست و در فقه اهل تسنن و همه مذاهب اسلامی حتی وهابیت هم این مسأله وارد شده است و آنها هم باید از این آیه قرآن پیروی کنند.

آیت‌الله بطحایی در پایان با اشاره به این‌که هر کسی که ادعای اسلام و مسلمانیت کند باید به این قاعده و قانون عمل کند، خاطرنشان کرد: در فقه درباره این قاعده اجماع وجود دارد و اختلافی نیست؛ بنابراین همه باید از آن پیروی کنند. ۱۹ مرداد ۱۳۹۵