جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
   

آیت الله بطحایی در گفتگو با خبرگزاری رسا – معیار جواز یا عدم جواز موسیقی، فقه اسلامی است

آیت الله بطحایی:

معیار جواز یا عدم جواز موسیقی، فقه اسلامی است

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که معیار در موسیقی و صوت سیره پیامبر(صلی الله علیه وآله) و اهل بیت(علیهم السلام) است، گفت: معیار در موسیقی باید مسأله ای باشد که فقه اسلامی از کتاب و سنت استخراج کرده است و صدا و سیما هم در این مقوله باید تابع فقه اسلامی باشد.

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وسائل، آیت الله سید هاشم بطحائی، نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که مقیاس و معیار در زندگی انسان ها در مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و تفریحی کتاب الهی، سنت نبوی و سیره اهل بیت(علیهم السلام) است، گفت: با توجه به این که در جامعه امروز سلیقه های گوناگونی به ویژه در مباحث فرهنگی وجود دارد، پیروی از معیار الهی بسیار ضروری است.

وی به مسأله غرب زدگی در بحث فرهنگ جامعه اشاره کرد و گفت: اگر حدود و مرز دین را رعایت نکنیم گرفتار فرهنگ های بیگانه شده و از مسیر دین و اهل بیت(علیهم السلام) فاصله می گیریم و همین امر سبب خواهد شد تا گرفتار هجمه های فرهنگی دشمنان شویم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که معیار در موسیقی و صوت نیز سیره پیامبر(صلی الله علیه وآله) و اهل بیت(علیهم السلام) است، اظهار داشت: معیار در موسیقی باید مسأله ای باشد که فقه اسلامی از کتاب و سنت استخراج کرده است و صدا و سیما هم در این مقوله باید تابع فقه اسلامی باشد.

آیت الله بطحائی ادامه داد: این که برخی از افراد قائل هستند فقه باید پویا و تابع زمان باشد، صحیح نیست چون فقه نباید تابع زمان باشد بلکه زمان باید تابع فقه باشد و براساس فقه حرکت کند و در بحث موسیقی نیز رعایت همین مسأله ضروی است یعنی نظر فقه اسلامی معیار و ملاک حلیت و حرمت است.

وی به سخن علما و بزرگان در باب موسیقی اشاره کرد و بیان داشت: آنچه شیخ انصاری در مکاسب و بزرگان در منابع دیگر از موسیقی تعریف کرده اند، اعتدالی است و موسیقی ای را حرام می دانند که با قاعده «ترجیع الصوت المطرب» همخوانی داشته باشد.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که فقه پویا به این معنا نیست که حلالی را حرام و حرامی را حلال کند چون امکان آن وجود ندارد، تصریح کرد: صدا و سیما هم باید به دنبال تهیه و پخش برنامه هایی باشد که فقه اسلامی را زیر سؤال نبرد و در این مسأله نباید نظر برخی افراد به ظاهر روشنفکر را که ادبیات فقه را نمی دانند، مورد توجه قرار دهد.

وی بررسی برنامه های صدا و سیما را ضروری دانست و گفت: باید علما و کارشناسانی در این زمینه ورود پیدا کنند و برنامه های رسانه ملی که نشان دهنده اهداف انقلاب و جمهوری اسلامی است را رصد کنند.

آیت الله بطحائی با پاسخ به این سؤال که برخی مسؤولان دلیل پخش برخی از موسیقی ها در صدا و سیما را دفع افسد به فاسد می دانند و می خواهند جوانان از پای شبکه های ماهواره ای جدا کنند، گفت: در این قضیه قاعده دفع افسد به فاسد صدق نمی کند چون گناه را نمی شود با گناه رفع کرد، بلکه باید برنامه ریزی های صحیح در این زمینه صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: ما نمی توانیم برای این که جوانانمان را از پای شبکه های ماهواره ای جدا کنیم خودمان برای آنها برنامه های غیردینی تولید کنیم یا موسیقی های سخیف پخش کنیم و بعد بگوییم دفع افسد به فاسد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری همچنین به اجرای برخی کنسرت ها اشاره کرد و گفت: عده ای هم می گویند ما این کنسرت ها را برای نشاط و فرح جوانان اجرا می کنیم، در حالی که برخی از این کنسرت ها محلی برای فاسد کردن پسران و دختران جامعه اسلامی است.

وی در پایان با تأکید بر این که خرابی ها باید با آبادانی برطرف شود نه با خرابی بیشتر، بیان داشت: صدا و سیما باید با عمل به فقه اسلامی در مسیر مطالبات و رهنمودهای علما و بزرگان به ویژه رهبر معظم انقلاب گام بردارد و برنامه هایی فاخر را تولید و پخش کند. ۸ شهریور ۱۳۹۵