پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
   

آیت الله بطحائی گلپایگانی: حیات دینی شیعه در گرو فراست و زمان‌شناسی امام باقر است

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه حیات دینی شیعه در گرو فراست و زمان‌شناسی امام باقر(علیه السلام) است، گفت: امام باقر(علیه السلام) زمینه نشر احکام را فراهم آورده و برای تشکیل مکتب شیعه زمینه سازی کردند.

آیت الله سید هاشم بطحایی گلپایگانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، همزمان با شهادت امام محمدباقر(علیه السلام) به تشریح ویژگی های دوران علمی ایشان پرداخت و گفت: امام باقر(علیه السلام) بسیار مورد توجه رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) بوده و به جابربن عبد الله انصاری فرمودند که یکی از نوه های من اسمش باقر است، به معنای شکافنده دانش، وقتی او را دیدی سلام مرا برسان؛ جابر در کربلا سلام پیامبر(صلی الله علیه وآله) را به امام باقر(علیه السلام) که ۴ ساله بود، رساند.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که خاطره تلخی از جریان غم انگیز کربلا در وجود امام باقر (علیه السلام) سایه افکند، اظهار داشت: هشام بن عبدالملک مردی خشن و جلاد و خطرناک بود که در زمان این امام همام به حکومت رسیده بود، اما قدرت بنی امیه در حال افول بود.

وی ادامه داد: امام باقر(علیه السلام) بعد از پدرشان سیاست هایی اتخاذ کرد که احساسات مرده جامعه را بیدار کند چرا که اندیشه مردم مهم است؛ سیاست بر خلاف چیزی که تعبیر می کنند، کلک زدن و نامردی نیست بلکه شناخت زمان و افراد است؛ امام سجاد(علیه السلام) احیا و حراست از دستاورد رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) را در برانگیختن احساسات دیدند و صحیفه سجادیه و ادعیه زیادی از جمله دعای ابو حمزه ثمالی را نقل فرمودند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: امام باقر(علیه السلام) هم از فرصتی که در زمان ایشان پیش آمده بود، استفاده کردند و زمینه نشر احکام را فراهم آوردند و مکتب شیعه را ایشان زمینه سازی کردند؛ یزید پلید چنان هجمه ای به دین کرده بود که جامعه آن زمان، منکر وحی، قرآن و پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) شده بودند. 

آیت الله بطحایی گلپایگانی ابراز داشت: شیعیان افزون بر محبت به اهل بیت(علیهم السلام)، حیات دینی خود را در گرو فراست و زمان شناسی ایشان می دانند؛ چرا که امام باقر(علیه السلام) هم دین رسول خدا را احیا کردند و از سوی دیگر خشم دشمنان را برانگیخته نکردند؛ در واقع حد وسط را اختیار کردند تا فضای فعالیت فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: منصور دوانیقی پلید بعد از روی کار آمدن، با بنی امیه جنگیدند و آن ها را شکست دادند؛ امام صادق(علیه السلام) در زمانی که حکام در جنگ بودند، پیگیر راه و رسم پدرشان شدند و مکتب تشیع جعفری را به وجود آوردند.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ویژگی های حوزه علمیه مد نظر امام باقر(علیه السلام)، گفت: حوزه علمیه ای که قرار است متصل به حوزه اهل بیت(علیهم السلام) باشد، باید حتما از آن ها تأسی کند؛ دنیای امروز جنگ فرهنگی نیاز دارد و جنگ نظامی در مقاطع خاصی به وجود می آید.

وی ادامه داد: جنگ فرهنگی افکار را تخریب می کند و حوزه علمیه باید با تأسی از امام باقر(علیه السلام) از جنبه های علمی کاملی برخوردار باشد؛ از سوی دیگر، جنبه عملی علم هم بسیار مهم است، چرا که عالم بی عمل به هیچ دردی نمی خورد.

استاد حوزه علمیه قم در پایان ابراز داشت: طلبه ای که لباس روحانیت به تن می کند، بداند که رسول مکتب تشیع است و از نظر علمی و عملی باید قوی باشد و بتواند دلها را منقلب کند؛ اهمیت حوزه علمیه به مراتب از دانشگاه بیشتر است، چراکه ماهواره ها و دشمنان ما به شدت هجمه فرهنگی علیه اسلام دارند و در صدد نابودی این دین الهی هستند که هیچ گاه به این هدف شوم نخواهند رسید-۲۰ شهریور ۱۳۹۵