سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
   

خبرگزاری ایسنا – بانوان با تأسی از حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در برابر فساد و بی‌حجابی بایستند

ایسنا – بانوان با تأسی از حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در برابر فساد و بی‌حجابی بایستند

یک مدرس حوزه و دانشگاه گفت: بانوان جامعه می‌توانند با تأسی و اقتدا به حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در مقابل هجمه‌های فرهنگی بایستند و به کمال برسند.
آیت الله سیدهاشم بطحایی‌گلپایگانی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با تبریک ایام ولادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) و آغاز سال نو، اظهار کرد: نکته قابل توجه در رابطه با ولادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) این است که پیامبر (صلی الله علیه وآله) به غیر از ایشان سه دختر دیگر نیز داشتند، ولی هیچ یک از آنها همچون حضرت زهرا (سلام الله علیها) در عالم ندرخشیدند و جهان را به خود جلب نکردند.
وی یادآور شد: آنها همگی از یک خانواده بودند ولی نکته اساسی در رابطه با پرورش حضرت زهرا (سلام الله علیها) این است که نطفه حضرت زمانی بسته شد که حضرت رسول(صلی الله علیه وآله) از معراج برگشتند، یعنی حضرت غذایی پاک و بی‌شائبه و غذایی بهشتی میل کردند. پس در تربیت و پرورش فرزندان، پاک بودن لقمه نقش اساسی دارد. لقمه، سرنوشت، اخلاق، منش و بینش انسان را تعیین می‌کند.
این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: ما از اسم حضرت زهرا (سلام الله علیها) فقط نباید به عنوان شعار استفاده کنیم، بلکه باید شعور ایشان را در جامعه فراگیر کنیم. لقمه بود که سبب شد حضرت زهرا (سلام الله علیها) در جسم، به شکل انسان ولی رفتار فرشتگان را داشته باشند. پس یکی از الگوهایی که می‌توانیم از حضرت زهرا (سلام الله علیها) داشته باشیم همین لقمه پاک است.
گلپایگانی یادآور شد: تربیت خانواده هم بسیار اثرگذار است. حضرت زهرا (سلام الله علیها) زیر نظر شخص پیامبر (صلی الله علیه وآله) تربیت شد و آموزه‌های لازم را از نظر حجاب، اخلاق و عفت دریافت کرد. در سن کم ازدواج کرد ولی از نظر رفتاری نمونه‌ترین بانو در هر دو عالم است. دختران ما در سن ۹ سالگی شاید تازه خود را دریابند، ولی ایشان فرزندانی را تربیت کرد که برای جهان اسوه‌اند و به معنای کامل یک همسر و خانه‌دار نمونه بود.
وی ادامه داد: حضرت، برای این زندگی می‌کرد که بتواند به بندگی برسد. یعنی او زندگی را در بندگی می‌دید. زندگی برای حضرت وسیله‌ای بود که به تعالی و رشد برسد. زنان اگر می‌خواهند به رشد و کمال برسند باید از آغاز زندگی یعنی زمانی که فرزندان می‌خواهند به دنیا بیایند تا زمان بلوغشان و پس از آن همواره رفتارهای حضرت زهرا (سلام الله علیها)‌ را الگو قرار بدهند.
این مدرس حوزه و دانشگاه تأکید کرد: هر کسی که نسبت به حضرت زهرا (سلام الله علیها)‌ معرفت داشته باشد به ایشان ادای احترام می‌کند. بانوان اگر به دنبال کمال هستند باید به حضرت زهرا (سلام الله علیها) اقتدا کنند. بانوان باید با دل بستن به حضرت زهرا (سلام الله علیها) و تأسی از ایشان در برابر فساد و بی‌حجابی بایستند.
گلپایگانی ادامه داد: کشورهای خارجی می‌خواهند از ابزارهای خاص تبلیغاتی که دارند جامعه ما را از هویت‌های دینی و ارزش‌ها خالی کنند. اینکه ما شعار می‌دهیم نه شرقی نه غربی، دلیلش این است که ما نمی‌خواهیم تحت تأثیر فرهنگ هیچ یک از این کشورها باشیم. بنابراین تمام افراد جامعه و به خصوص بانوان می‌توانند از فرهنگ اصیل اهل بیت (علیهم السلام) و حضرت زهرا (سلام الله علیها) الگو بگیرند.
وی گفت: کسی که طالب کمال و پیشرفت است باید سنت و سیره اهل بیت (علیهم السلام) را مطالعه کند. حضرت زهرا(سلام الله علیها) در عرصه حجاب به قدری مقید بود که حتی در برابر فرد نابینا هم با حجاب وارد می‌شد. امیدواریم بانوان ما در محدوده شرعیات به این موضوع برسند که حتماً لازم نیست برای لذت بردن از چیزی دچار گناه شد. می‌شود هم از دنیا لذت برد و هم بندگی خداوند را داشت و برای این عرصه باید زندگی حضرت را همواره مورد مطالعه قرار داد.
سه‌شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۵