سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
   

باشگاه خبرنگاران جوان – این اولین بار نیست که بی‌بی‌سی فارسی، کلیت اسلام عزیز و آموزه‌ها و اعتقادات اسلامی را نشانه رفته است

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ساعاتی بیشتر تا پایان ماه صفر‌المظفر باقی نمانده بود و در حالی که مسلمانان عزادار و سوگوار رحلت پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) و امامان خود بودند، بنگاه سخن‌پراکنی بی‌بی‌سی باز دست از توطئه چینی و تفرقه افکنی برنداشت و بار دیگر با بیان شبهه‌ای، این بار توسط مهرداد فرهمند درباره ماجرای «غار ثور» اعتقادات مسلمانان را به صورت مستقیم نشانه رفت.

سایت بی‌بی‌سی فارسی در گزارشی با تشبیه ماجرای غار ثور با اساطیر اسکاتلندی و همچنین داستان فرار حضرت داود(علیه السلام) از توطئه پادشاه شائول چنین نتیجه می‌گیرد که گویی کلیت ماجرای غار ثور افسانه و داستانی بیش نیست و چنین اتفاقی در تاریخ رخ نداده است. ادعایی که مستقیماً حقانیت و صحت کلام الله مجید و معجزات پیامبر را زیر سئوال می‌برد و آن را در حد داستانی افسانه‌ای پایین می‌آورد.

ماجرای غار ثور به زمانی باز می‌گردد که مشرکان قصد کشتن پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) را داشتند و حضرت رسول در حالیکه اهالی قریش خانه او را محاصره کرده بودند، به امر خداوند حضرت علی(علیه السلام) را در جای خود گذاشت و از مکه خارج شد. پیامبر برای مخفی نگاه‌داشتن مسیر، به جای حرکت به سوی شمال مکه راهی جنوب شد و به غار ثور که در دل کوه ثور قرار داشت پناه برد. مشرکان در پی پیامبر تا نزدیکی غار ثور آمدند، اما به اعجاز الهی، عنکبوتان تارهایی را بر در غار تنیدند و مشرکان گمان کردند سال‌هاست کسی به داخل غار نرفته، و از رفتن به درون آن منصرف شدند. در آیه ۴۰ سوره توبه نیز از این غار یاد شده است.

«الا تنصروه فقد نصره الله اذ اخرجه الذین کفروا ثانی اثنین اذ هما فی الغار اذ یقول لصاحبه لا تحزن ان الله معنا فانزل الله سکینته علیه و ایده بجنود لم تروها »

اگر او را (پیامبر را) یارى نکنید بى‏‌تردید خدا (یاریش مى‏‌کند چنان که) او را یارى نمود هنگامى که کافران او را (از مکه) بیرون کردند در حالى که یکى از دو تن بود، (پیامبر و ابوبکر) آن گاه که هر دو در آن غار (غار ثور نزدیک مکه) بودند، وقتى که به همراه خود مى‏‌گفت: اندوه مخور که حتما خدا با ماست، پس خدا سکینه و آرامش خود را بر او (پیامبر) فرود آورد و او را با سپاهیانى که شما آنها را نمى‏‌دیدید، تقویت نمود.

در این راستا آیت‌الله سید هاشم بطحائی گلپایگانی، استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه برای بیان اتفاقات تاریخی سه مبنای اصلی وجود دارد، گفت: به روایتی که توسط چند نفر معدود بیان می‌شود «خبر واحد» می‌گویند که قابل استناد و حجت نیست و نوع دیگری از اتفاقات که توسط جمع کثیری بیان شود روایت «مستفیض» نام دارد و گمان‌آور است.

وی با اشاره به اینکه روایت متواتر محکم‌ترین راه اثبات رخدادهای تاریخی است، افزود: تواتر یعنی روایتی که همه به آن اذعان و اقرار دارند و قابل انکار نیست، همانگونه که ماجرای غار ثور نیز از این دسته است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: محققان فقط در صورتی می‌توانند روایت متواتر را بشکنند و زیر سئوال ببرند که خود نظریه جدید و مدرک مستند بسیار محکمی ارائه دهند که در ادعای بی‌بی‌سی در خصوص غار ثور چنین بحثی مطرح نیست.

بر اساس این گزارش، سایت بی بی سی فارسی در گزارش خود با اشاره به عبارت «ایده بجنود لم تروها» (او را با سپاهیانى که شما آنها را نمى‏دیدید، تقویت نمود) ادعا می‌کند که عنکبوت و کبوتر دیدنی هستند پس لشکر نامرئی که به یاری پیامبر رسیدند وجود نداشته و این آیه قرآن را زیر سئوال می‌برد.
آیت‌الله بطحایی گلپایگانی در این خصوص اظهار داشت: عبارت «ایده بجنود لم تروها» به زمانی اشاره دارد که خانه پیامبر(صلی الله علیه وآله) تحت محاصره مشرکان مکه قرار داشت و او با امداد نیروهای غیبی که مقابل چشم اهالی قریش حائل شدند، توانست به راحتی از منزل خارج شود و هجرت خود به مدینه را آغاز کند.

وی ادامه داد: در ادامه همین ماجرا بود که وقتی مشرکان مکه متوجه هجرت حضرت محمد(صلی الله علیه وآله) شدند به دنبال ایشان راه افتادند و از آنجا که قصد داشتند حضرت را به قتل برسانند، پیامبر به اذن خداوند در غار ثور مخفی شد.

گفتنی است؛ این اولین بار نیست که بی‌بی‌سی فارسی که رسما اعلام کرده مواجب بگیر وزارت خارجه انگلیس است، جمهوری اسلامی، اعتقادات شیعی و بالاخره مسلمات اسلامی را به‌زعم خود با سوال و تردید مواجه می‌کند و در عمل نشان می‌دهد پیش و بیش از آنکه جمهوری اسلامی را هدف قرارداده باشد، کلیت اسلام عزیز و آموزه‌ها و اعتقادات اسلامی را نشانه رفته است.