پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
   

باشگاه خبرنگاران جوان – حضرت علی(علیه السلام) شخصیتی مدیر، مدبر و سیاست مدار بود و مساوات را بین فرزندان رعایت می‌کرد.

حضرت علی (علیه السلام) چگونه پدری بود؟

آیت‌الله بطحایی گلپایگانی گفت: حضرت علی(علیه السلام) شخصیتی مدیر، مدبر و سیاست مدار بود و مساوات را بین فرزندان رعایت می‌کرد.

آیت‌الله سید هاشم بطحائی گلپایگانی، عضو مجلس خبرگان رهبری و مرجع تقلید در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: ابوطالب دارای چهار پسر به نام‌های طالب، جعفر، عقیل و علی(علیه السلام) بود اما تنها حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) نزد خداوند دارای مقام و جایگاه ویژه‌ای شد و بعد از چهارده قرن همچنان محبوب و مورد احترام همه جهانیان است.

وی افزود: یکی از عوامل بسیار مهم در تذهیب نفس و تفاوت حضرت علی(علیه السلام) با برادران دیگر ایشان حضور حضرت در خانه پیامبر(صلی الله علیه وآله) از دوران کودکی و نیز شیفتگی فاطمه بنت اسد نسبت به پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) است.

بطحایی گلپایگانی گفت: امام علی(علیه السلام) در حدیثی فرموده‌اند که «پیامبر(صلی الله علیه وآله) مرا در دامن خود پرورید. من کودک بودم، پیامبر مرا چون فرزند خود در آغوش گرمش می‌فشرد و در استراحتگاه مخصوص خود جای می‌داد… هرگز نیافت که من دروغی بگویم و در کردار من اشتباهی رخ دهد. من همچون بچه شتری تازه که پیوسته به دنبال مادرش هست، به دنبال او می رفتم. او هر روز نکته های تازه ای از اخلاق را برای من آشکار می‌ساخت. و مرا فرمان می‌داد که در خط او حرکت کنم. آن حضرت مدتی از سال در کوه حرا به سر می‌برد و کسی جز من او را نمی دید… من نور وحی و رسالت را می‌دیدم و بوی خوش و دل انگیز نبوت را احساس می‌کردم.. موقعیتی که من در محضر رسول الله داشتم برای هیچ کس نبود.»

وی افزود: آموزش و پرورش به شیوه پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله)، حضرت علی(علیه السلام) را لایق همسری حضرت فاطمه(سلام الله علیها) کرد.

این مرجع تقلید عنوان کرد: امیرالمومنین(علیه السلام) از حضرت فاطمه(سلام الله علیها) سه پسر و دو دختر به نام‌های حسن(علیه السلام)، حسین(علیه السلام)، محسن(علیه السلام)، زینب و ام کلثوم(سلام الله علیها) و از ام‌البنین(سلام الله علیها) چها ر پسر به نام‌های عباس(علیه السلام ، عبدالله، جعفر و عثمان و از خوله محمد بن حنفیه را داشت.

وی گفت: نحوه تربیت و مدیریت حضرت علی(علیه السلام) در خانه به گونه‌ای بود که بین فرزندان حضرت فاطمه(سلام الله علیها) و برادران ناتنی آنها تقاوتی قائل نمی‌شدند و همین امر باعث احساس قلبی نزدیک امام حسین(علیه السلام) و حضرت عباس(علیه السلام) شد.

بطحایی گلپایگانی افزود: تربیت حضرت علی(علیه السلام) به گونه‌ای بود که حضرت عباس(علیه السلام) در واقعه کربلا حاضر شد تا فرزندان و دارایی‌اش را فدای برادر ناتنی‌اش کند و در بحارالانوار آمده است که امام حسین(علیه السلام) نیز هنگامی که بر بالین ایشان حاضر شد، فرمود:«الان انکسر ظهرى و قلّت حیلتى» یعنی الان کمرم شکست و راه چاره به رویم بسته شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: دلیل اصلی شاخص بودن فرزندان حضرت علی(علیه السلام)، تربیت آنها نزد پدری مدیر و سیاست مداری بی‌نظیر بود.

۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۵