جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
   

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا – آیت الله بطحایی در جلسه درس اخلاق مدرسه علمیه دارالهدی: اندیشه ها در اشغال وسایل منحرف کننده است

آیت الله بطحایی:

اندیشه ها در اشغال وسایل منحرف کننده است

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که برای رسیدن به کمال انسانی باید از تمام سختی ها گذر کرد، گفت: امروز اندیشه ها در اشغال انواع وسایل منحرف کننده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم بطحایی گلپایگانی عصر امروز در جلسه در درس اخلاق مدرسه علمیه دارالهدی در جمع تعدادی از طلاب پاکستانی، به تبیین ضرورت هجرت پرداخت و گفت: افرادی که هجرت می کنند، اهداف مختلفی دارند؛ برخی در وسط راه خسته می شوند و هیچ سودی از آن هجرت نمی برند.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: تنها هجرتی که در آن سود است، هجرت به سمت خدا است اما برای هجرت به سمت خدا، انسان ابتدا باید از خودش هجرت کند؛ آن هجرتی که بر سر زبان ها معروف است، هجرت پیامبر از مکه به مدینه است که هجرتی خاص بود.

مهاجر، نان به نرخ روز خور نیست

وی ادامه داد: مهاجر آن کسی است که ابتدا تکلیف خودش را با بدی ها مشخص می کند؛ مهاجر شخص نان به نرخ روز خور نیست و تابع فرهنگ های مختلف نمی شود؛ برخی در قم و مشهد که می آیند، تسبیح خدا می گویند اما به کشور دیگری که می رود کارهای بیهوده و لهو انجام می دهد؛ این افراد انسان هایی هستند که خودشان را گم کرده اند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: کسی که در زندگی مقصدش خداوند متعال نباشد، خودش را از دست می دهد و کسی که خودش را از دست می دهد، از زندگی ولنگار است؛ در روزگار امروز صدهاهزار طعمه گناه پهن شده است؛ به عنوان مثال، داعشی ها به طمع دلارها به این اقدامات جنایت کارانه می پردازند.

آیت الله بطحایی گلپایگانی ابراز کرد: زندگی انسان ها یکبار مصرف است و به این گونه نیست که بتوانیم برگردیم و اشتباهات گذشته را جبران کنیم؛ زندگی یکبار مصرف، یک الگو و نمونه می خواهد و ما باید این نمونه را پیدا کنیم که اهل بیت(علیهم السلام) بهترین الگو هستند.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی دو گونه مهاجر جبری و اختیاری داریم؛ هجرت جبری هجرتی است که از درون در حال اتفاق است که از نطفه آغاز شده و تا لحظه مرگ ادامه دارد؛ این هجرت جبری است و نمی توانیم آن را متوقف کنیم؛ این حرکت، حرکت جوهری است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: هجرتی که ما باید روی آن حساب کنیم و برای ما سرمایه بوده و خیر دنیا و آخرت در آن است، هجرت انتخابی است؛ در هجرت انتخابی باید از بدی ها بگذریم و به خوبی ها گرایش پیدا کنیم.

وی اظهار داشت: حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) در خانواده ای فقیر به دنیا آمد و بت پرستی در آن محیط حاکم بود؛ پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) از محیطی که لات و عزی خدایان آن ها بودند و فساد و فحشا بیداد می کرد، هجرت کرد و به آن مقام والا رسید.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: مهاجر در زندگی هضم نمی شود؛ در ۶۰ سال گذشته شرایط هجرت بسیار سخت بود و بنده در ۱۵ سالگی هجرت کردم؛ در آن زمان آینده حوزه های علمیه آینده ای بسیار تاریک بود، اما با این وجود هجرت کردم و آن سختی ها را به جان خریدم.

تحمل و گذر از سختی ها لازمه رسیدن به سعادت

وی تأکید کرد: انسان باید از حیوانیت به انسانیت هجرت کند؛ حیوان جنس است و ناطق، فضل است؛ اگر انسان هجرت نکند، در جنس می ماند و اگر جنس بماند، همانند حیوانات نمی ماند، بلکه مانند داعش می شود که به کشتن و خون ریزی افتخار می کند و در واقع از حیوان بدتر می شود.

آیت الله بطحایی گلپایگانی اظهار داشت: در سوره مبارکه انشراح نکته مهمی وجود دارد و آن تأکید بر این مطلب است که پس از هر سختی، آسانی وجود دارد؛ زندگی ائمه معصوم(علیهم السلام) و پیامبران را که مطالعه کنید متوجه می شوید که این فرستاده های خداوند متعال همگی از خانواده هایی فقیر بودند اما به بالاترین کمال انسانی رسیدند.

وی بیان داشت: برای رسیدن به کمال انسانی باید از تمام سختی ها گذر کنید؛ امروز اندیشه ها در اشغال انواع وسایل منحرف کننده است؛ امروز سختی ها خیلی بیشتر از گذشته است و کسی که می خواهد به سعادت برسد، باید همتی استوار داشته باشد؛ لازمه رسیدن به سعادت، تحمل کردن یک شیب سخت است و قرآن کریم وعده داده که «ان مع العسر یسری».

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان ابراز داشت: دنیا را تجملات و عیاشی ها فراگرفته و شیطان صفتان می کوشند که راه را برای پیمودن به سمت سعادت ببندند؛ توکل ما بر خداست و امیداواریم که بتوانیم با تحمل سختی ها به سعادت در دنیا و آخرت برسیم – ۲۸ مرداد ۱۳۹۵