سه شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳
   

توضیح المسائل – غسلهای مستحب

بازگشت به فهرست

غسلهای مستحب

مسأله ۶۲۲ ـ در شرع مقدس اسلام غسل‌های مستحب زیاد است و از آن جمله است:

۱ ـ غسل جمعه: و وقت آن بعد از اذان صبح است تا غروب آفتاب، و بهتر آن است که نزدیک ظهر بجا آورده شود، و اگر تا ظهر انجام ندهد بهتر آن است که بدون نیت اداء و قضاء تا غروب بجا آورد، و اگر در روز جمعه غسل نکند مستحب است از صبح شنبه تا غروب قضای آن را بجا آورد. و کسی که می‏داند در روز جمعه آب پیدا نخواهد کرد می‌تواند روز پنجشنبه، یا شب جمعه غسل را رجاءً انجام دهد. و مستحب است انسان در موقع غسل جمعه بگوید: «اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ إلاّ الله وَحْدَهُ لا شرِیک لَهُ و اَنّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُه، اللهمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَاجْعَلْنِی مِنَ التَّوّابِینَ وَاجْعَلْنِی مِنَ المُتَطَهّرِینَ».

۲ تا ۷ ـ غسل شب اوّل و هفدهم، و نوزدهم، و بیست و یکم، و بیست و سوّم، و بیست و چهارم ماه رمضان.

۸ و ۹ ـ غسل روز عید فطر و عید قربان، و وقت آن از اذان صبح است تا غروب، و بهتر آن است که آن را پیش از نماز عید بجا آورند.

۱۰ و ۱۱ ـ غسل روز هشتم و نهم ذی‌حجه، و در روز نهم بهتر آن است که آن را در وقت ظهر بجا آورد.

۱۲ ـ غسل کسی که جایی از بدنش را به بدن میتی که غسل داده‌اند رسانده باشد.

۱۳ ـ غسل احرام.

۱۴ ـ غسل دخول حرم مکه.

۱۵ـ غسل دخول مکه.

۱۶ ـ غسل زیارت خانه کعبه.

۱۷ ـ غسل دخول کعبه.

۱۸ ـ غسل برای نحر و ذبح.

۱۹ ـ غسل برای حلق.

۲۰ ـ غسل داخل شدن حرم مدینه منوّره.

۲۱ ـ غسل داخل شدن مدینه منوّره.

۲۲ ـ غسل وداع قبر مطهّر پیغمبر صلی ‏الله علیه ‏و ‏آله.

۲۳ ـ غسل برای مباهله با خصم.

۲۴ ـ غسل برای استخاره.

۲۵ ـ غسل برای استسقاء.

مسأله ۶۲۳ ـ فقهاء در بیان اغسال مستحبّه اغسال زیادی نقل فرموده‌اند که از جمله آنها این چند غسل است:

۱ ـ غسل تمام شب‌های فرد ماه رمضان، و غسل تمام شب‌های دهه آخر آن، و غسل دیگری در آخر شب بیست و سوّم آن.

۲ـ غسل روز بیست و چهارم ذی‌الحجّه.

۳ ـ غسل روز عید نوروز، و پانزدهم شعبان، و نهم و هفدهم ربیع الاوّل، و روز بیست و پنجم ذی‌القعده.

۴ ـ غسل زنی که برای غیر شوهرش بوی خوش استعمال کرده است.

۵ ـ غسل کسی که در حال مستی خوابیده.

۶ ـ غسل کسی که برای تماشای دار آویخته رفته و آن را دیده باشد، ولی اگر اتفاقاً یا از روی ناچاری نگاهش بیفتد، یا مثلاً برای شهادت دادن رفته باشد، غسل مستحب نیست.

۷ ـ غسل برای زیارت معصومین علیهم‏ السلام از دور یا نزدیک. استحباب این غسل‌ها ثابت نیست و کسی که می‏خواهد انجام دهد باید به قصد رجاء باشد.

مسأله ۶۲۴ ـ انسان نمی‌تواند با غسل‌هایی که استحباب شرعی آنها ثابت شده مانند آنچه در مسأله (۶۲۲) ذکر شد، کاری که مانند نماز، وضو لازم دارد انجام دهد بلکه غیر از غسل جنابت برای سایر غسل ها قبل از غسل، وضو لازم است.

مسأله ۶۲۵ ـ اگر چند غسل بر کسی مستحب باشد و به نیت همه یک غسل بجا آورد کافی است، مگر در غسل‌هایی که به سبب کاری که مکلف انجام داده بر او مستحب شده، مثل غسل کسی که جایی از بدنش را به بدن میتی که غسل داده شده رسانده باشد، در این‌گونه غسل‌ها اکتفا به یک غسل برای چند سبب مختلف محل اشکال است.