پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
   

حضرت آیت الله بطحائی در جلسه درس اخلاق تصریح کردند: پیامبر گرامی اسلام، اسوه حسنه جوانان در امید، کوشش و شکیبایی است

به کوشش معاونت فرهنگی دانشگاه ادیان و مذاهب، جلسه درس اخلاق با سخنرانی آیت‌الله سیدهاشم بطحایی گلپایگانی روز چهارشنبه اول دی‌ماه ۱۳۹۵ بین نماز ظهر و عصر برگزار شد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب ، آیت‌الله بطحایی گلپایگانی در این جلسه پیامبر گرامی اسلام را بهترین اسوه حسنه برای جوانان در امید، کوشش و شکیبایی در زندگی خواند.

ایشان در ابتدای سخنانش با گرامیداشت ایام میلاد پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) و هفته وحدت و نیز هفته وحدت حوزه و دانشگاه توصیه‌هایی چند را برای طلاب و دانشجویان حاضر در جلسه عنوان داشت.

آیت‌الله بطحایی گلپایگانی با اشاره به آیه شریف «لَقَد کانَ لَکم فی رَسولِ اللَّهِ اسوَهٌ حَسَنَهٌ لِمَن کانَ یرجوا اللَّهَ و الیومَ الأخِرَ و ذَکرَ اللَّهَ کثیراً – مسلماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود، برای آن‌ها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد می‌کنند» (احزاب/ ۲۱) گفت: انسان‌ها در زندگی شبیه مهاجر هستند. مسیر زندگی انسان مسیری بی‌بازگشت است و این‌گونه نیست که بتوان بار دیگر بازگشت و بتوان از تجربیات به‌دست‌آمده استفاده کرد لذا باید در همین فرصت موجود با استفاده از تجربه انسان‌های موفق زندگی خوبی داشت و زندگی پیامبر ازنظر قرآن اسوه حسنه در این راه است. پس می‌توان با الگو قرار دادن پیامبر در زندگی به سعادت مطلوب رسید.

عضو هیئت‌علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران در ادامه سه ضلع شرایط رسیدن به اهداف و خواسته‌ها برای انسان را بر اساس این اسوه حسنه، امید، کوشش و شکیبایی دانست و افزود: پیامبر با همین سه اصل، رسالت خود را آغاز کرد.

بطحایی ادامه داد: پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) در میان صدها بت و هزاران بت‌پرست و در میان ده‌ها معارض که مانند عمویش ابولهب حتی شامل بستگان و نزدیکان وی نیز می‌شدند به راه خود ادامه داد و این همان مصداق امید است.

ایشان با اشاره به آیات «الم یجدک یتیما فـاوی؛ ووجدک ضالا فهدی – آیا جز این بود که تو را یتیم یافت و سپس پناه داد؟ و تو را که راه به‌جایی نمی‌بردی، هدایت کرد؟» (ضحی/۶-۷) مشکلات پیامبر در دوران کودکی را یادآور شد و گفت: پیامبر در حالی که در اوان کودکی یتیم شد و حامی خاصی نداشت با صبر و شکیبایی به راه خود ادامه داد و در برابر ده‌ها توطئه‌ای که علیه ایشان انجام شد و تحریم در شعب ابی طالب که تنها یک مورد از آن توطئه‌ها بود با پایداری و امید تمام این مشکلات را تحمل کرد تا سرانجام توانست پیام لا اله الا الله را در جهان بگستراند.

آیت‌الله بطحایی در ادامه به نامه پیامبر به سران جهان برای ابلاغ پیام الهی اشاره و به طلاب و دانشجویان جوان توصیه کرد از پیامبر در انتقال پیام اسلام الگو بگیرند.

وی افزود: البته شما باید در این راه علاوه بر شکیبایی ابزارهای لازم را نیز کسب کنید و مهم‌ترین ابزار در این مسیر یادگیری زبان‌های خارجی است.

وی در پایان با اشاره به اینکه دنیا پر از زرق‌وبرق و فریب‌هایی است که در مسیر جوانان قرار خواهد گرفت آیات «وَ مَن یَتَّقِ اللهَ یَجعَل لَه مَخرَجاً – و هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می‌کند» و «َو مَن یتَوَکل عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسبُهُ – و هر کس بر خدا توکّل کند، کفایت امرش را می‌کند»(طلاق/۳) را یادآور شد و تقوا و توکل به خدا را راه مقابله با این مشکلات برای دستیابی به اهداف عالیه در زندگی دانست.