چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
   

حضرت آیت الله بطحائی گلپایگانی: رسانه‌ها و مطبوعات، آینه دولت هستند

خبرگزاری شبستان: آیت الله بطحایی با بیان اینکه رسانه‌ها وظیفه دارند صدای دولت و ملت را به یکدیگر برسانند، گفت: رسانه‌ها و مطبوعات آینه دولت هستند و اگر معایبی هست ناصح خیرخواه باشند.

آیت الله سید هاشم بطحایی، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان در گفت و گو با خبرنگار احزاب شبستان در مورد کارکرد رسانه در جامعه اسلامی در امر اطلاع رسانی گفت: رسانه ها از نوع مکتوب و گویا وقتی می خواهند مسایلی را عنوان کنند می گویند در صورت انعکاس این خبر چه پیامدهایی رخ خواهد داد و اگر این خبر اطلاع رسانی نشود مردم در جریان قرار نمی گیرند و این امر دغدغه خوبی نیست و باعث می شود در جامعه تردید و بدبینی و شکاکی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه رسانه ها چشم، گوش و زبان جامعه هستند، تصریح کرد: رسانه ها می بینند، می شنوند و بیان می کنند اما باید کل رسانه ها در کشور بر روی «دو هم» یعنی «هم‌کیش بودن» و «هم‌وطن بودن» سرمایه گذاری کنند و در حفظ این دو هم تلاش کرده و در راستای آن حرکت کنند و نسبت به بهینه سازی و رفع نواقص در این موضوع تلاش کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان خاطرنشان کرد: رسانه ها باید هوشیار باشند تا زمینه سودجویی را برای بیگانگان فراهم نکنند و خوراک بیگانگان را تامین نکنند.

آیت الله بطحایی تصریح کرد: بهتر بود اهل رسانه نیز سوگندی داشته باشند تا با سلایق و افکار گوناگون در راستای حفظ و حراست از نظام اسلامی و وفاداری به قانون حرکت کنند و سوگند یاد می کردند که برخلاف مصالح کشور و اسلام چیزی نگویند و چیزی ننویسند و این امر خط قرمز آنها باشد.

وی با طرح این سوال که اگر رسانه ها معایب را نگویند چه می شود، گفت: ویژگی مهم نظام جمهوری اسلامی این است که ملت و دولت با هم هستند و اگر ملت و دولت از هم جدا باشند مانند نظام گذشته مردم از حکومت مأیوس و ناامید می شوند.

عضو مجلس خبرگان خاطرنشان کرد: از ویژگی های مهم جمهوری اسلامی این است که دولت خود را برخاسته از ملت می داند و ملت نیز از دولت است و برای حفظ این رابطه باید تلاش کنیم و این رابطه نیازمند خوشبینی است.

وی با اشاره به یکی از اهداف یهود در سیاست های پیش روی خود گفت: آنها تلاش می کنند که دولت را از ملت بی خبر بدانند تا ملت به کارهای دولت بدبین باشد. به گفته خودشان، آنها کاری می کنند که ملت نداند در دستگاه دولت چه خبر است و بی خبر بماند و دولت را در ساختمان های شیشه ای قرار می دهند، در این صورت این دولت و ملت هیچ وقت سراغی از یکدیگر نمی گیرند، پس باید از این موضوع عبرت بگیریم.

وی اظهار کرد: باید ملت در جریان کار دولت باشد و دولت نیز خود را برخاسته از ملت بداند اما بالاخره خطا و یا در مواردی عمد در خطا وجود دارد و اگر تذکر ندهیم مانند بیماری که به او تذکر بیماری می دهند بیماری او پیشرفت می کند و یا ناعلاج باقی می ماند.

آیت الله بطحایی تصریح کرد: رسانه های مکتوب و گویا وظیفه دارند به عنوان رابط، صدای دولت را به گوش ملت برسانند و اگر معایبی هست به عنوان ناصح خیرخواه آن را گوشزد کنند و مصداق المومن مرآت المومن باشند یعنی مومن آینه برادر مومن خویش است.

وی اظهار کرد: رسانه ها و مطبوعات آینه دولت هستند و دولت نباید از تذکر رسانه ها ناراحت شود و باید از این تذکر سپاسگزار باشد.

وی اظهار کرد: ماهیت و ویژگی جمهوری اسلامی این است که دولت و ملت هر دو در یک خانه هستند اما رسانه ها باید از تهمت و افترا بپرهیزند و از غرض ورزی دوری کنند و نواقص را خیرخواهانه و ناصحانه گوشزد کنند- ۱۳ آذر۹۵