جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
   

حضرت آیت الله بطحایی گلپایگانی در گفتگو با خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان – یک عاشورا خون برای برپایی نماز

یک عاشورا خون برای برپایی نماز

بطحایی گفت: نماز مهمترین رکن دین است و امام حسین (علیه السلام) برای اثبات حقانیت آن تمام خانواده اش را فدا کرد.

آیت الله سید هاشم بطحایی گلپایگانی مرجع تقلید و عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگار تکیه حسینی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص اهمیت نماز اظهار کرد : یکی از فرایض مهم اسلامی نماز بوده و لذا اسلام مانند خیمه ای می ماند که نماز ستون و عمود آن است .

وی افزود: مومن اگر در نماز نمره بیاورد و  قبول شود ، باقی احکام هم مقبول درگاه احدیت قرار خواهد گرفت.

بطحایی عنوان کرد:  اگر مومن در نماز رد شد سایر اعمال او هم مردود است لذا مقبولیت نماز در سایر اعمال انسان حتی در اعمال دنیوی او موثر است.

وی خاطر نشان کرد: در زیارت نامه امام حسین می خوانیم “اشهد انک قد اقمت الصلاه و آتیه الزکاه و آمره بالمعروف و نهی عن المنکر” و این یعنی قیام امام برای جهت بخشی جامعه به سوی یکتا پرستی بوده تا همه به سمت یک قبله بروند.

این مرجع تقلید افزود: قیام حسین بن علی(علیه السلام) مشخص کرد که مومنان درگیر دنیا نبوده و بنده مال و زر نبوده بلکه تنها بنده خدا هستند..

وی در خصوص نماز حضرت علی (علیه السلام) در جنگ صفین تشریح کرد : هنگامی که امام علی (علیه السلام) در «جنگ صفین» سرگرم نبرد بود. در میان هر صفِ کارزار، مواظب آفتاب بود (تا ببیند هنگام نماز فرارسیده یا نه؟).

وی افزود: «ابن عباس» به ایشان عرض کرد: یا امیرالمؤمنین! در این هنگام که مشغول جنگ هستیم این چه کاری است که انجام می دهی؟

حضرت فرمودند: «منتظر زوال هستم تا نماز بخوانم؟».

بطحایی در ادامه عنوان کرد: ابن عباس عرض کرد: یا امیرالمؤمنین! آیا در این هنگام که سرگرم جنگ هستیم، وقت نماز است؟

امیرالمؤمنین « علیه السلام » فرمودند: «ما برای چه با اینان جنگ می کنیم؟ ما فقط به خاطر نماز با آنان می جنگیم».

وی در خصوص نماز امام حسین (علیه السلام) در کربلا تصریح کرد:

ابو ثمامه صیداوى به امام حسین (علیه السلام)عرض کرد:

–  یا ابا عبدالله! جانم فداى تو باد! لشکر به تو نزدیک شده ، به خدا شما کشته نخواهى شد تا من در حضورتان کشته شوم . دوست دارم نماز ظهر را با شما بخوانم و آن گاه با آفریدگار خویش ملاقات نمایم .

بطحایی افزود: حضرت سر به سوى آسمان بلند کرد و فرمود:

–  به یاد نماز افتادى خداوند تو را از نمازگزاران قرار دهد. آرى ! اکنون اول وقت نماز است . از این مردم بخواهید دست از جنگ بردارند تا ما نماز بگذاریم .سپس زهیر بن قین و سعید بن عبدالله در جلو حضرت ایستادند و امام (علیه السلام) با نصف یاران خود نماز خواندند. سعید بن عبدالله از هر جا که تیر به سوى امام حسین علیه السلام مى آمد خود را نشانه تیر قرار مى داد و به اندازه اى تیر بارانش کردند که روى زمین افتاد و به شهادت رسید.

این مرجع تقلید در پایان گفت: پیام عاشورا ونماز امام حسین (علیه السلام) این است که تمامی این قیام به خاطربرپایی دین و دوری از دنیا پرستی است. ۲۳ مهر ۱۳۹۵