سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
   

خبرگزاری خبرآنلاین – نباید با انگ زدن به خودی‌ها اختلاف افکنی کنیم

نباید با انگ زدن به خودی‌ها اختلاف افکنی کنیم

عضو فهرست خبرگان مردم در واکنش به انتقادهایی که به این لیست انتخاباتی شده است، گفت: اعضای این لیست انقلابی هستند و نباید در دام طراحی پیچیده دشمن بیفتیم و با انگ زدن به خودی های اختلاف افکنی کنیم

آیت‌الله هاشم بطحایی در گفت‌وگو با خبرآنلاین در مورد مهم‌ترین وظایف و مسئولیت‌های مجلس خبرگان رهبری گفت: یکی از نهادهای مهم این کشور، نهاد خبرگان رهبری است. خبرگان رهبری معنایش این است که کسانی که اولا تخصص فقهی، اسلامی، حقوقی دارند و از نظر علمی به حد نصاب اجتهاد نائل شده اند ، و ثانیاً از نظر تقوا و پرهیزگاری حد نصاب را دارند و بر خلاف رضای خدا کلامی نگفته و قدمی برنمی دارند ، در آن وارد می شوند و نهادی ناظر و مراقب باشند.

این نامزد مجلس خبرگان ادامه داد: اولین رهبر این قیام و نظام ، امام راحل ( ره ) که به طور طبیعی و خودجوش مقبول جامعه قرار گرفت و رهبری انقلاب و نظام را بر عهده داشت ، وقتی به حکم سنت الهی به لقاءالله پیوست ، مجلس خبرگان رهبری وظیفه خود را انجام داد و رهبری را تعیین کرد. البته باید توجه کرد که اصالت از نظر قانون اساسی و عقل و شرع ، بر رهبری فردی است ، چون امامت هم همین طور بوده است و ولایت فقیه هم که در راستای ولایت ائمه علیهم السلام است ، رهبری فردی است.

وی با اشاره به اینکه پس از رحلت امام (ره) مجلس خبرگان چندین شخصیت را بررسی و در نهایت رای به رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دادند، گفت: انصافا هم ایشان سکاندار لایق و شایسته ای بوده اند که کشتی نظام را به احسن وجه هدایت کرده اند و برای ایشان آرزوی طول و سلامتی تا ظهور حضرت بقیه الله علیه السلام داریم ؛ اما اگر خدای ناکرده اتفاقی بیفتد، باز هم سنت بر رهبری فردی است و کسی رای مخالفی در این زمینه ندارد. حتی محترمینی که در لابلای سخنانشان حرف از شورای رهبری می زنند ، معتقدند اصل اول رهبری فردی است و در صورت عدم تحقق به شورای رهبری معتقدند.

آیت‌الله بطحایی ادامه داد: در مورد رهبری هم اگر به فرد نرسیدیم، از باب ضرورت و ناچاری به شورای رهبری می رسیم و آنچه در لابلای سخنان برخی مطرح می شود هم همین معناست. متاسفانه برخی به دنبال حاشیه سازی و حرف بیرون کشیدن از سخنان دیگرانند تا سوژه درست کنند که البته اخلاق خوبی نیست. آن کسی هم که صحبت از شورا می کند ، معتقد است که اصل بر رهبری فردی است ، اما در صورتی که رهبری فردی محقق نشد، می توان از باب اضطرار به شورا روی آورد.

وی در خصوص نظر خود در مورد اینکه با توجه به اصل ۱۱۱ قانون اساسی که در آن احراز بقای شرایط رهبری هم از وظایف مجلس خبرگان دانسته شده ، دو دیدگاه مطرح است ؛ گروه اول می گویند مجلس خبرگان رهبر را کشف می کند و ظیفه دیگری ندارد و گروه دوم که بزرگان نظام از جمله مقام معظم رهبری را هم شامل می شود ، می گویند نظارت بر رهبری و انجام وظایف اصل ۱۱۱ قانون اساسی و بررسی تدام شرایط رهبری در رهبر هم جزء وظایف این مجلس است، اظهار کرد: تردیدی نیست که قانون اساسی برخاسته از آراء و نظرات کارشناسی تدوین کنندگان آن است. به عنوان مثال در مرجعیت هم که یک مقام خودرو و خارج از سازوکارهای رسمی و قانونی و تنها مبتنی بر شرایط علمی و تقوایی است ، اگر مرجع تقلید شرایط خود را از دست بدهد، دیگر ناگزیر آن مقام را ندارد. مثلا یکی از شرایط مرجعیت مخالفت با هوای نفس و پرهیزگاری است. اگر مرجع تقلیدی فاقد صیانت نفسانی شد ، خود به خود از این مقام عزل می شود.

بطحایی در مورد اینکه تشخیص فقدان شرایط بر عهده کیست و چه مکانیزمی دارد، گفت: خود گفتار و رفتار فرد معیار و ملاک است. کسی که علمیت و تقوی را دارد ، باید بر اساس علم و تقوی عمل کند. مثلا در شناخت مرجع تقلید باید یا فرد خود کارشناس باشد ، یا از دو کارشناس بپرسد و یا از فردی که مرجعیت او مشهور و بین مردم شایع است ، تقلید کند. چرا به مجلس خبرگان « خبره » می گویند؟ چون آن ها گفتارشناس و رفتارشناسند. فاسئلوا اهل ان کنتم لاتعلمون. این مورد را هم خبرگان تشخیص می دهند. البته آن ها هم تشخیصشان از روی هوا و هوس و غرض ورزی و کارشکنی نیست. اکنون هم که می خواهیم افرادی را برای خبرگان انتخاب کنیم ، باید کسانی را برگزینیم که علاوه بر داشتن شرایط علمی و اخلاقی ، اهل هوی و هوس و غرض ورزی هم نباشند ، و الا در مجلس خبرگان منشا مشکلات می شوند.

این نامزد مجلس خبرگان در مورد فهرست خبرگان مردم نیز اظهار کرد: من کسانی که با این انقلاب که بنایش اعلای کلمه حق است ، همراهی دارند ، همه را قبول دارم. من سلیقه ای کار نمی کنم . من مستقل کاندیدا شده ام ، اما همه اعضای این فهرست را اهل انقلاب می دانم. اینها همه انقلابی و همراه انقلاب هستند.

وی در مورد تلاش برخی از رسانه‌های بیگانه و داخلی برای تخریب لیست خبرگان مردم گفت: دشمن کارش دشمنی است ، مخصوصا دشمنان مدرن امروز ما که ابزارهای مختلف دارد. آنها دیدند با جنگ تحمیلی و تحریم های ظالمانه به جایی نرسیدند و به این نتیجه رسیدند که با گل آلود کردن آب ماهی خود را بگیرند. ایجاد اختلاف گناهی نابخشودنی است. مطابق آیه شریفه با عنوان « و من یشاقق الرسول … » هر کس اختلاف افکنی کند و در بین مسلمین شقاق و اختلاف بیندازد ، جایش آتش است. دشمن کارش همین است که بگوید به این لیست رای بدهید و به آن ندهید. دشمن دشمن است و رفتارش عوض شده و با ترفندی جدید وارد شده است. این که بگوید به این رای بدهید و به آن ندهید ، باعث می شود آدم ها ساده لوح به شک بیفتند که شاید آن را که گفته اند رای بدهید ارتباطی با آن ها دارد. در حالی که دشمن دارد غیرمستقیم ما را می زند و خودمان متوجه نیستیم. از دشمن البته غیر از این انتظار نیست. اما شنونده باید عاقل باشد و طراحی دشمن را بفهمد.

بطحایی درباره تلاش گروه‌های افراطی برای کاهش مشارکت مردم در انتخابات هفتم اسفند نیز گفت: امروز دو چیز ما در معرض خطر جدی است، اول دین و مذهب ما و دوم وطن ما در معرض خطر است. حتی کسی که مسلمان نیست، یا لائیک است ، به وطنش فکر می کند. اگر شرکت مردم کمرنگ و دشمن امیدوار شود، دشمن به بهانه های دیگر به ما تعرض می کند و همه آسیب می بینند. بنابراین تکلیف همه ، حتی آنان که اعتقاد دینی ندارند، مشارکت حداکثری در این انتخابات است و امیدوارم همه مردم به حرمت خون شهدا ، گوش به فرمان رهبر ، با حفظ وحدت ، با درک درست شرایط ، و حضور حداکثری ، زمینه ساز این شوند که این کشتی نظام را که همه در آن نشسته ایم ، با سلامت به ساحل امن برسانند.