گروه اجتماعی: رهنمودهای روحانیون در زمینه ارتقای سلامت جنسی خانواده در جامعه با برخوردهای چندگانه مواجه میشود؛ در واقع برخی پیشنهادات و راهحلهایی که روحانیون در این زمینه ارایه میکنند در اجرا با مقاومت خانوادهها و جامعه روبرو میشود.
آیتالله سید«هاشم بطحاییگلپایگانی» عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، با اعلام این مطلب به تشریح موانع طرح مسائل جنسی در خانواده و جامعه پرداخت و گفت: حیا از جمله موضوعاتی است که طرح مسائل جنسی در محیط خانوادگی و اجتماعی را به چالش میکشد.
وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) که میفرماید «الحیاء منالایمان فمن لا حیاء له، لا خیر فیه و لا ایمان له؛ حیاء از ایمان است پس کسى که حیا ندارد نه خیر و خوبى در او هست و نه ایمان دارد» افزود: با استناد به مبانی دینی، حیا از جمله صفات شایسته مؤمنان و از مؤلفههای دینداری است، البته این حیا گاهی اوقات با افراط و تفریط همراه است که خود این موضوع نیز مذموم است.
بطحاییگلپایگانی در ادامه با اشاره به شرایط خانوادههای ایرانی اظهار کرد: جامعه سنتی ایران در گذشته از حیای مفرط رنج میبرد و این فرآیند تا جایی ادامه داشت که تا روز ازدواج همدیگر را نمیدیدند و این حیای مفرط باعث سرکوب و عذاب آنها میشد، البته تردیدی نیست که این وضعیت میتوانست زمینه مناسبی برای حیاشکنی و جسارت باشد.
استاد فقه و حقوق دانشگاه تهران در این بخش از گفتوگو به تشریح شرایط فعلی حاکم بر خانوادهها و جامعه پرداخت و اظهار کرد: اما در حال حاضر شاهدیم که این حیا و عفت در برخی موارد از میان جوانان برداشته شده است به نحوی که نه تنها سرکوب کردن غرایض و خویشتنداری بلکه بیتوجهی به مبانی اخلاقی در مسائل جنسی عرصه را برای خانوادهها تنگ کرده است.
این مدرس حوزه علمیه در ادامه به مقایسه این دو رویکرد پرداخت و در نتیجهگیری آن گفت: هر دو این اوضاع نامطلوب است زیرا احتیاط گذشته و افسار گسیختگی امروز زمینهساز آسیبهای زیادی برای فرد، خانواده و در نهایت جامعه شده است.
گلپایگانی بازگشت به مبانی دینی در این مسئله و استفاده از روشهای دینی در طرح مسائل جنسی را بهترین اقدام در راستای هوشیاری خانوادهها نسبت به این موضوع دانست و با اشاره به حدیث «لا حیاء فیالدین» افزود: با استناد به این حدیث پایبندی به حیا در طرح مبانی عبادی معنا ندارد البته این مسئله نیز همچون سایر موضوعات میتواند با ارتباط مؤثر والدین با فرزندان خویش تبیین شود.
به عقیده این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، بنابراین باید به این مسئله اهمیت داد و اگر ضرورت تربیت جنسی برای خانوادهها محرز و به صورت یک فرهنگ نهادینه شود و حدود برخوردها نیز بر اساس دستورات اسلام معین شود، علاوه بر گذر از این افراط و تفریط، به چارچوب صحیح و الگوی ثابتی برای طرح سلامت جنسی خانوادهها میرسیم.
بطحاییگلپایگانی تصریح کرد: بلوغ زودرس یکی از مشکلات فعلی جامعه ماست که مشکلات زیادی را در حل و فصل موضوعات جنسی در میان دانشآموزان دوره راهنمایی و اوایل دوره متوسطه فراهم کرده است لذا بیشتر آنان درصدد یافتن راهکاری برای اطفای این غریزه خود هستند حتی این موضوع در دوران دانشگاه نیز عرصه را بر برخی جوانان تنگ و آنان را وادار به تخطی از اخلاقیات و خودارضایی کرده است از همینرو اتخاذ راهکاری برای برونرفت از این وضعیت امری ضروری است.
متولیان و مسئولان موظف در ساماندهی امور جنسی از دیگر موضوعات طرحشده در این گفتوگو بود که این مدرس حوزه در پاسخ به آن اظهار کرد: گره این کلاف سردر گم با تمهیدات خانوادهها و دولت گشوده میشود به این معنی که والدین باید با مراقبت و نظارت جدی خود از بروز هر آسیبی که منجر به انحراف اخلاقی جوانان شود، جلوگیری کنند چراکه یکی از دلایل عمده بروز این آسیبها بیمهری پدر و مادر و سرخوردگی جوانان است که با اندکی رابطه صمیمانه و تعامل دوستانه فرزند و والدین حل و رفع میشود. وی با اشاره به نقش دولت گفت: حکومت و دولت نیز همانگونه که مسئول امور اقتصادی، سیاسی و اجتماعی هستند باید برنامههایی را برای ارتقای سطح اخلاقی و مذهبی افراد جامعه تدوین کنند و به این شکل با ولایت عمومی به بهبود این وضع کمک کنند.
مدرس اجتهاد حوزه علمیه قم در ادامه افزود: غریزه جنسی یک نیاز عمومی و دیرپاست اما شناسایی عوامل مؤثر در دستیابی به این مسئله که چرا این غریزه در دهههای اخیر اینچنین سرکش شده، نیازمند عزمی جدی است.
گلپایگانی اظهار کرد: جامعه دیروز ما که مربوط به ۵۰ سال گذشته است، جامعهای پرکار، فعال و در ردهها و تودههای مختلف کشاورز، کاسب، فرهنگی و … بود که کار و فعالیت بدنی از دغدغههای مهم آن بوده است لذا کمتر از امروز مجال پرداختن به غریزه جنسی وجود داشت از همینرو میبینیم ناهنجاری مربوط به مسائل جنسی در آن زمان بسیار کمتر از شرایط کنونی بوده است. استاد دانشگاه تهران با بیان این مطلب که به نظر میرسد عموم جوانان امروز فقط به دنبال راحتطلبیاند، گفت: نسل امروز به دلیل برخورداری از رفاه نسبی مصرفکننده است در نتیجه جولان نفس در این شرایط بیشتر میشود و همین موضوع زمینهای برای افزایش آمار جرائم اخلاقی بیش از سایر ناهنجاریهاست.
در این بخش از گفتوگو خبرنگار ایکنا به انعکاس برخی از نظرات کارشناسان صاحبنظر در این موضوع پرداخت که معتقدند نقش روحانیون در این زمینه کمرنگ شده و همین موضوع به آسیبها دامن زده است و بطحایی گلپایگانی نیز در اینباره گفت: نقش روحانیون در گذشته محوری بود و کمبود وسایل ارتباط جمعی نیز بر این نقش افزوده بود و مسجد از جمله اماکنی بود که مردم برای حل مشکلات خود به آنجا مراجعه میکردند. وی در پاسخ به انتقاد ایکنا که افزایش وسایل ارتباط جمعی نمیتواند دلیل قانعکنندهای برای سلب این مسئولیت باشد بلکه فعالیت بیشتر روحانیون در این زمینه را میطلبد، تصریح کرد: من با این موضوع موافقم اما در این سالها رهنمودهای روحانیون در زمینه ارتقای سلامت جنسی خانواده در جامعه ما جاافتاده نیست و در این زمینه شاهد برخوردهای چندگانه هستیم. بطحاییگلپایگانی در ادامه اظهار کرد: خداوند ازدواج را برای ارضای صحیح غریزه جنسی قرار داده است و این ازدواج به دو شکل دائم و موقت ترسیم شده است تا با این روش بتوان با روش اسلامی و صحیح به اطفای غریزه جنسی پرداخت.
این استاد دانشگاه با اشاره به موانع موجود در امر ازدواج دائم گفت: ازدواج رسمی مقدمات و هزینههایی را میطلبد که بیشتر جوانان قادر به پاسخگویی به آن نیستند و همین مسئله از عوامل کاهش آمار ازدواج شده است. مدرس اجتهاد حوزه علمیه قم افزود: ما باید فرهنگ ازدواج موقت را در جامعه بهویژه در دانشگاهها نهادینه کنیم تا این تنش میان این قشر از جامعه فروکش کند البته این موضوع سالها قبل مطرح شد که با مقاومت خانوادهها و زنان جامعه روبهرو شد.
بطحاییگلپایگانی در پاسخ به پرسش پایانی ایکنا که آیا آسیبهای ناشی از این مسئله به مراتب بیشتر از بیتوجهی به سلامت جنسی نیست، با رد آن تصریح کرد: ازدواج موقت و تسهیل در آن یکی از راهکارهای اصلاح این اوضاع نابسمان است.