جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
   

خبرگزاری رسا / ازدواج آسان و لزوم ترویج آن در جامعه

حجت الاسلام گلپایگانی گفت: ازدواج یکی از مسائل مهم جهان اسلام و جوامع بشری محسوب می گردد که یکی از مؤلفه های مهم برای تشکیل یک زندگی بی آلایش و آسان گیری است.

حجت الاسلام سید محمد مهدی بطحائی گلپایگانی مولف کتاب جلوه ای نهج البلاغه در یادداشتی به خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا در موضوع سالروز ازدواج حضرت امیرالمونین و فاطمه زهرا و ترویج سنت ازدواج آسان گفت: صحبت در رابطه ی دو شخصیت مهم و بزرگ جهان هستی و دنیای اسلام کار بسیار دشواری است چرا که جایگاه این دو معصوم به قدری حائز اهمیت است که تنها خداوند متعال توان بیان جایگاه آن بزرگواران را دارد همان گونه که در فرازی از حدیث شریف قدسی آمده است: یـا أَحْمَدُ لَوْلاکَ لَما خَلَقْتُ الْأَفْلاکَ وَ لَوْلا عَلِىٌّ لَما خَلَقْتُکَ وَ لَوْلا فاطِمَهُ لَما خَلَقْتُکُما ؛ اى احمد! اگر تو نبودى، جهان را نمى ‏آفریدم و اگر على نبود، تو را، و اگر فاطمه نبود، من شما دو نفر را نمى ‏آفریدم.

در این حدیث شریف، شأن و منزلت حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله و حضرت امیرالمؤمنین و حضرت صدیقه طاهره علیهما السلام به خوبی مشخص شده است که دارای چه جایگاه رفیعی هستند چراکه سبب خلقت هستی و آفرینش محسوب می شوند و در نهایت با محوریت صدیقه طاهره اشاره شده است که اگر فاطمه نبود و خلق نمی شد چه بسا حضرت رسول و حضرت امیرالمومنین نیز خلق نمی شدند همان گونه که در احادیث فراوانی از جمله روایت ذکر شده در امالی شیخ طوسی راجع به جایگاه حضرت رسول و امام علی و حضرت زهرا با محوریت صدیقه طاهره بیان می گردد که اصبغ بن نباته به نقل از اشعث بن قیس و جوبیر نقل می کند: شنیدم امام علی علیه‌السّلام فرمود، من و فاطمه بودیم که رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) بر ما وارد شد و فرمود: ای فاطمه آیا نمی‌دانی خداوند میان آسمان‌ها و زمین نگریست و پدرت را برگزید و او را به عنوان رسول خود انتخاب نمود.

آیا نمی‌دانی خداوند بار دیگر بدان نظر کرد و شوهرت را انتخاب نمود و مرا دستور داد تا تو را به ازدواج او در آورم و او را جانشین خود قرار دهم؟

در این روایت نیز مسأله ازدواج حضرت علی و حضرت زهرا سلام الله علیهما به خوبی ترسیم شده است که به دستور مستقیم خداوند متعال بوده و نکته ی قابل توجه آنکه دو شخصیت مرد با محوریت حضرت زهرا سلام الله علیها برگزیده شده اند که یکی پدر و دیگری شوهر آن بانوی مقدس جهانی هستی می باشند.

و نیز در روایات متعددی با تعابیر گونان نسبت به هم کفو بودن حضرت زهرا و حضرت علی نسبت به یکدیگر احادیثی نقل شده است که به نمونه ای از آن اشاره خواهیم کرد. در بحار الانوار از رسول گرامی اسلام آمده است که: لولا علیٌ ماکانَ لفاطمهَ کفوٌ ابدا ؛ اگر علی علیه السّلام نبود هرگز همتایی برای فاطمه سلام الله علیها وجود نمی داشت.

با توجه به روایت مذکور و همچنین بسیاری از روایات دیگر، اظهر من الشمس است که امر ازدواج حضرت امیرالمومنین و حضرت صدیقه طاهره یک دستور الهی بوده است که از ناحیه ذات اقدس اله برای رسول گرامی اسلام، فرض شده است همان گونه که در مقاطع مختلف دیگر نیز می فرماید: من بشری مانند شما هستم. از میان شما همسر اختیار می‌کنم و دختران خود را به همسری مردان شما در می‌آورم، مگر دخترم فاطمه که حکم تزویجش از آسمان آمده است (کافی) و نیز در بیانی خطاب به حضرت امیرالمومنین علیه السلام می فرماید: یا علی؛ عده‌ای از مردان قریش درباره فاطمه مرا ملامت کردند و گفتند که ما از فاطمه خواستگاری کردیم اما تو ما را منع نمودی و او را به ازدواج علی بن ابی‌طالب درآوردی.

من در جواب آنها گفتم: سوگند به خداوند که من شما را منع نکردم بلکه خدا شما را منع کرد و فاطمه را به عقد علی درآورد.

همانا جبرئیل بر من نازل شد و گفت یا محمد؛ خداوند می‌فرماید اگر علی را نیافریده بودم هر آینه بر روی زمین از حضرت آدم و بعد از او (تا قیامت)، برای فاطمه هم‌شانی نبود(عیون اخبار الرضا)

تا این قسمت آنچه ذکر شد اشاره ی کوتاهی بود راجع به اصل ازدواج دو نور الهی که سبب خلقت جهان هستی هستند و تمام موجودات عالم مدیون این ذوات مقدسه می باشند و اما نکته ای که بسیار حائز اهمیت است این می‌باشد که باید از کیفیت وصلت این دو نور مقدس الگوبرداری کنیم تا بتوانیم آن را در زندگی و ازدواج جوانان عملی کنیم.

خداوند متعال در آیه ۱۸۵ سوره مبارکه بقره می فرماید:  .. یُرِیدُ اللّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ..؛ خداوند خواهان راحتی و آسانی برای شماست و خواهان سختی و دشواری برای شما نیست.

یکی از آموزه های دین مبین اسلام که در آیات قرآنی به آن اشاره شده است، قاعده تساهل و تسامح است چراکه اسلام، خود را شریعت سَمْحه و سَهْله مى‌خواند و احکام خداوند نیز بر اساس آسانى و مطابق با طاقت انسان بیان گردیده است.

بنابراین با توجه به اینکه ازدواج یکی از مسائل مهم جهان اسلام و جوامع بشری محسوب می گردد؛ لاجرم یکی از مؤلفه های مهم برای تشکیل یک زندگی بدون آلایش، آسان گیری در امر ازدواج است که این مقوله دارای ابعاد مختلفی می‌باشد که زوج و زوجه و خانواده های آن ها باید با توجه به الگو پذیری از رسول گرامی اسلام در نحوه تزویج صدیقه طاهره و کیفیت برگزاری مراسمات مربوط به آن و کم و کیف مهریه و جهزیه و با ترویج فرهنگ مقدس ازدواج و آسان گیری؛ از بسیاری از مفاسد‌ اجتماعی و اتفاقات تلخ پیشگیری نماییم./۲۲ تیر ۱۴۰۰ 

 

لینک خبر: