جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
   

خبرگزاری رسا – لزوم بازنگری و دقت در نظام پذیرش حوزه های علمیه

آیت الله بطحائی در گفت وگو با رسا مطرح کرد؛

لزوم بازنگری و دقت در نظام پذیرش حوزه های علمیه

نماینده مردم تهران در خبرگان رهبری خواستار دقت و بازنگری در نظام پذیرش حوزه های علمیه شد و گفت: یکی از وظایف بسیار سنگین مدیریت حوزه به ویژه حوزه علمیه قم اشراف بر انگیزه افراد ورودی است.

آیت الله سید هاشم بطحائی نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به تغییر مدیریت در حوزه های علمیه گفت: یکی از نهادهای سرنوشت ساز جامعه اسلامی به ویژه پیروان پیامبر و اهل بیت(علیهم السلام) حوزه علمیه است.

وی افزود: حوزه علمیه قم ام القرای حوزه های علمیه به حساب می آید، مدیریت نقش بسیار بالایی در اداره، هدایت و راهبری طلاب و رحانیت دارد؛ مدیر حوزه باید از نظر علمی، تقوا و پرهیزکاری و مدیریت قوی بوده و مؤلفه های اشراف بر مسائل گزینشی و صادرات حوزه به بلاد را داشته باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که مدیر حوزه باید از جهت علمی، تقوایی و اشراف کاری مقبول باشد، اظهار داشت: مدیریت حوزه کار ساده ای نیست چون حوزه هم واردات و هم صادرات دارد، در واردات حوزه باید دقت شود به ویژه امروزه که با انگیزه های سیاسی، اقتصادی، اداری و انگیزه های دیگری وارد می شوند.

وی ادامه داد: این در حالی است که اساس و انگیزه ورود به حوزه باید الهی باشد تا انسان در علوم اسلامی تخصص پیدا کند و به فرموده امام صادق(علیه السلام) زینت برای اهل بیت(علیهم السلام) باشد نه این که آبروریزی کند، مدیریت حوزه باید انگیزه واردات را از راه های گوناگون بررسی کند تا به این برسد که شخص جز انگیزه الهی و کسب دانش انگیزه دیگری ندارد.

آیت الله بطحائی با بیان این که دانش چراغ راه زندگی است، ابراز داشت: اگر انسان دانشمند و پرهیزکار شد در تیم کمونیسم نیز پذیرفته می شود، بنابراین یکی از وظایف بسیار سنگین مدیریت حوزه به ویژه حوزه علمیه قم اشراف بر انگیزه افراد ورودی است.

وی عنوان کرد: اگر این دقت بر گزیش وجود داشته باشد اشراف بر کیفیت و کمیت آموزش و تهذیب را به دنبال دارد، این اشراف باید وجود داشته باشد نه این که مدیر حوزه در درون اتاقی بنشیند و فقط به امضا کردن بپردازد، بنده ۶۰ سال در حوزه هستم و آن روزها این حرفا نبود چون انگیزه آن روزها دین و دانش بود و امروز جواب داده است.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: وظیفه دیگر این است که باید تناسبی بین عرضه و تقاضا وجود داشته باشد بدین معنا که سراسر کشور زمینه پذیرش روحانیت مبلغ اسلام را دارد، حوزه علمیه می تواند نهادی مهمی برای بقای نظام جمهوری اسلامی باشد.

وی اضافه کرد: باید زمینه سازی شود طلاب به ثمر رسانده که بالغ علمی و عملی شدند به اقصی نقاط مملکت بروند و به تبلیغ دین بپردازند، مدیریت باید از این مؤلفه ها برخودار باشد تا ثمر بخش شود وگرنه صرف این که بگوییم چه کسی رفت و چه کسی آمد فایده ای ندارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به مطالبات گوناگون رهبر انقلاب از حوزه به ویژه انقلابی ماندن آن گفت: وقتی مدیر می تواند حوزه را انقلابی کند که خودش انقلابی باشد، انقلابی بودن به معنای داد و فریاد و جست و خیز نیست.

وی افزود: ما قبلا دچار یک نظام طاغوتی، بی بند و باری که با اسلام و اهل بیت(علیهم السلام) کاری نداشت بودیم که پشتش به ملت و رویش به سوی غرب بود، انقلابی یعنی کسی که به غرب پشت کرده و رو به اسلام کند تا به فرمایشات قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) جامه عمل بپوشاند.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که باید ببنیم که حضرت امام(ره) برای چه انقلاب کرد، اظهار داشت: امام به دلیل غربت اسلام و از بین رفتن امر به معروف و رواج فساد و بی بند و باری انقلاب کرد تا منکرات را از بین ببرد و معروف ها را رونق دهد؛ در این زمان است که آمریکا و مزدوران هیچ غلطی نمی توانند بکنند.

وی ادامه داد: انقلابی باید کتاب و سنت را ترویج کند و برای احیای دین خدا که انقلاب نیز برای همین ایجاد شد تلاش کند یعنی نارسایی ها و بی فرهنگی ها را بزداید و در مقابل با منطق و بیان به ترویج اسلام و دین الهی بپردازد. ۳۱ تیر ۱۳۹۵