جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
   

خبرگزاری فارس – «صدیق‌ترین مفسری» که نسل ما برای تبیین خط حضرت روح‌الله می‌شناسد، شخص آیت‌الله خامنه‌ای است.

حوزه احزاب خبرگزاری فارس- امین صبحی و قاسم عزیزی: «صدیق‌ترین مفسری» که نسل ما برای تبیین خط حضرت روح‌الله می‌شناسد، شخص آیت‌الله خامنه‌ای است، مفسری که در میانه‌ی میدان هجمه‌ها و بدعت‌ها علیه حضرت خمینی بعد از ۲۷ سال شاخص می‌دهد و راه می‌گشاید تا مسیر اشتباه نشود و امام غیرانقلابی را به‌جای «امام انقلابی» به نسل‌ِ امام و انقلاب ندیده، معرفی نکنند.

امسال در حرم حضرت روح‌الله برایمان از «مؤمنِ متعبدِ انقلابی» سخن گفت و دوباره تأکید کردند که “امام،«امامِ انقلابی» بود و همین صفت علت اصلی عصبانیت قدرت‌های مادی از ایشان است.”

گرچه معرفی «امام بدون تحریف» و «امام واقعی» دغدغه همه‌کسانی است که خود روزگاری در کنار امام به مبارزه و نظام سازی پرداخته‌اند اما، پیچیده شدن تحریف‌ها علیه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که هنوز هم به تعبیر رهبرمان، قدرت‌ها از کلمه‌ی انقلاب و انقلابی‌گری ملت ایران به‌شدت هراس دارند.

در این پرونده برای بازخوانی «اصول امام» به سراغ برخی چهره‌های سیاسی رفته‌ایم که یا خود در مبارزه بوده‌اند و همپای حضرت امام یا روایتگر تاریخ سیاسی زمان انقلاب هستند.

ریشه‌‌یابی قرائت‌هایی مجعول از اسلام همچون «اسلام رحمانی»، «اسلام آمریکایی» و «مذمت اسلام انقلابی» و تعمیم دادن این نگاه به‌کل حرکت انقلاب اسلامی و امام یکی از مهم‌ترین نقاط ثقل این پرونده است.

آنچه در ادامه می‌آید گفت‌و‌گوی مشروح خبرنگاران حوزه احزاب خبرگزاری فارس با آیت الله سیدهاشم بطحائی نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری ایران است.

*وظیفه عمومی خبرگان نظارت بر عملکرد دستگاه ها و نهادها است

فارس: اولین بحثی که در مجلس خبرگان قرار است در دستور کار قرار بگیرد چیست و شخص خود شما چه برنامه‌ای دارید؟

بطحائی: طبعاً مستحضر هستید، مقام معظم رهبری هم در اختتامیه که به حضور ایشان مشرف شدیم راجع به ماهیت خبرگان و کارکرد برنامه‌هایشان که همان سؤال شماست، فرمایشاتی را ایراد داشتند؛ مجلس خبرگان دو مسئولیت مهم دارد و یک مسئولیت عمومی؛ مسئولیت‌های مهم یکی این است که در حقیقت مراقبت بر گفتار و کردار و برنامه‌های رهبری باشد. جزء ۱۴ معصوم هیچ‌کس نمی‌تواند مدعی این باشد که در برنامه‌هایش ممکن است اشتباهی پیش نیاید چراکه در هر مقام علمی هم که باشید بالاخره بشر هستید و ممکن است اشتباه پیش آید. یکی از مسئولیت‌های خبرگان این است که بر کارکرد مقام رهبری در هر زمانی تا ظهور بقیه‌الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه) مراقبت کند. برنامه مهم دوم خبرگان این است که در زمان نبود مقام معظم رهبری، جانشینی با آن معیارها و ملاک‌های خاصی که در قانون اساسی و همین‌طور در اساسنامه خبرگان تعیین‌شده است، تعیین کند.

بنابراین دو مسئولیت خصوصی مهم بر عهده خبرگان است، یکی مراقبت و یکی هم تعیین جانشینی. و اما مسئولیت عمومی، رویه عمومی خبرگان همان‌طور که در بیان اخیر مقام معظم رهبری هم آمد و صریحاً اعلام کردند که خبرگان یک پدیده بی‌نظیر و بسیار مهم است و وظایف مهمی به آن محول شده است و آن‌هم نظارت بر کل نهادهای کشوری و لشکری که این عبارت هم در بیاناتشان بود که حتی از من هم می‌توانند مطالبه داشته باشند.

بنابراین رویه عمومی خبرگان و مسئولیت فراگیر این نهاد این است که بر کل نهادهای مؤثر و کلیدی کشوری و لشکری نظارت داشته باشد و مطالبه و درخواست کند که اگر ناهنجاری‌ها و برنامه‌هایی که با جمهوری اسلامی سازش ندارد در راستای اصلاح آن مطالبه‌گری کند.

*مجلس خبرگان دکور نیست/در مورد وضعیت بیکاری و رکود از مسئولان مطالبه‌گری خواهیم داشت/در مورد معیشت مردم اقدامات کمی صورت گرفته است

فارس: نظرتان در مورد وضعیت رکورد و بیکاری چیست؟ به نظر شما آیا مسئولان توانستند بعد از برجام گره از مشکلات مردم باز کنند؟ آیا مجلس خبرگان در این خصوص از مسئولان مطالبه‌گری خواهند داشت؟

بطحائی: قطعاً مطالبه‌گری خواهیم کرد. مجلس خبرگان یک دکور نیست، بلکه در رابطه با حل مشکلات مردم فعال خواهد بود و خاصیت وجودی مجلس خبرگان نیز همین است که گزارش‌هایی را که درباره به آنان می‌رسد را حل کنند و از مسئولین بخواهند در راستای حل مشکلات مردم حرکت کنند، ازجمله مسئله رکود و اقتصادی.

به نظر می‌رسد خود مسئولان امر به این مسئله در گفته‌ها و صحبت‌های خود زیاد اشاره دارند ولی در عمل کم است. مسئله اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری بیان فرمودند و بعد هم به اقدام و عمل پیوند زدند؛ اما کار با حرف درست نمی‌شود، بلکه باید مسئولان امر منابع درآمدی این مملکت که یکی از منابع بسیار مهمش مسئله کشاورزی، تولیدات کشاورزی است. راه نیز همین باید باشد و باید مانع را از سر راه کشاورز برداریم، کشاورزان را آزاد بگذارند و امکانات در اختیار آن‌ها بگذارند و تائید و تشویق کنند و بعد هم برای محصولاتشان بازار ایجاد کند و بعد هم صادرات را رونق بخشند که درنتیجه آن مشکلات رکود و بیکاری تا حد بسیار چشمگیری قابل‌حل خواهد بود، اما اینکه پشت میز بنشینیم و مدام دم از اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل بزنیم، فایده‌ای نخواهد داشت.مقام معظم رهبری نیز فرمودند که گاهی گفته‌های زیاد انسان را خسته می‌کند.

*برجام تاکنون تغییری در وضعیت معیشت مردم ایجاد نکرده است

اما در مورد برجام ضمن اینکه واقعاً این حضرات وزارت امور خارجه آقای دکتر ظریف و همکارانشان انصافاً مخلصانه و مجدانه کارکردند. برای اینکه ما در کجا بودیم و کجا آمدیم. یک روزی غرب از ما باج می‌خواست و آمریکا ما را مستعمره خودش می‌دانست و ایران را قابل نمی‌دانستند که حرف بزنند اما حالا کار به‌جایی رسیده که نه‌تنها ما را به رسمیت می‌شناسند، ۵ کشور زورگو، «چون من با تعبیر ابرقدرتی موافق نیستم و آنها متوهم می‌شوند که برتر هستند». مثلا می‌گفتند بریتانیای کبیر،در حالی که صغیر هم نیست، ما نباید به این‌ها امتیاز بدهیم و به آن‌ها بگوییم ابرقدرت، کدام ابرقدرت! ابر زورگو، ابر ستمگر ۵ کشور ابر ستمگر و زورگو بنشینند با یک کشوری که تا دیروز مستعمره‌‌شان بودند و باج می‌بردند و مستشارانشان را در این سرزمین به‌عنوان بدی آب‌وهوا تبعید می‌کردند و اضافه‌خدمت و اضافه‌حقوق میگرفتند نشستند در پای میز مذاکره؛ امروز بحمدالله با کمک همه مسئولین به‌ویژه تیم مذاکره‌کننده با این ۵ کشور زورگو، کار به‌جایی رسیده که به هر صورت برجام شکل بگیرد، البته دراین خصوص چیزی لمس نشده و  به نظر نمی‌آید که تغییراتی در وضع اقتصادی مردم و مشکلات مردم و گرفتاری‌های آن‌ها ایجادشده باشد و باید ببینیم در آینده چه تغییراتی روی می‌دهد.

*غربی‌ها به افزون خواهی عادت دارند/ به مغز الکلیسم اعتمادی نیست

فارس:به مسئله برجام اشاره کردید؛ بدعهدی‌های غربی‌ها و عدم اجرای تعهدات آن‌ها و دست درازی که به اموال ما کردند را چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا مجلس خبرگان بنا ندارد در این خصوص به مسئولان تذکری بدهد؟

بطحائی: تردیدی نیست. به فرموده مقام معظم رهبری ماهیت و هویت مجلس خبرگان ایجاب می‌کند به‌عنوان بالاترین نهاد تصمیم‌گیری و ناظر بر اوضاع‌واحوال سیاسی، اقتصادی مملکت ورود داشته و مطالبه داشته باشد بنابراین مجلس خبرگان می‌تواند در رابطه با برخورد با غرب و اروپا چنین کاری را صورت دهد چراکه این‌ها عادت کردند به افزونخواهی. اصولاً به مغز الکلیسم اعتمادی نیست، این را ما باید جزء دکترینمان در نظر داشته باشیم که به‌طورکلی مغز الکلی نمیتواند تصمیم بگیرد و این در نوسان است و ازنظر قرآن هم وقتی تعبیر میشود «وَلَا تُؤْتُوا۟ ٱلسُّفَهَآءَ أَمْوَٰلَکُمُ ٱلَّتِى جَعَلَ ٱللَّهُ لَکُمْ قِیَٰمًۭا» اموالتان دست سفیه ندهید. امام صادق(علیه السلام)می‌فرماید: شاخصه فرد سفیه الکلیسم است. سفیه غیر از دیوانه است، نقطه مقابل سفیه رشد است، کسی که رشد ندارد سفیه است، سفیه هم یعنی کسی که عزم و جزم ندارد، بنابراین دنیای غرب، مخصوصاً آمریکا ازنظر ماهیتی الکلیسم است، امروز می‌خندد و حرف خوب می‌‌زند، فردا قهر و پیمانشکنی می‌کند. ازنظر آن‌ها وضعیت آن‌ها برای ما این است و این ما هستیم که باید در تصمیم‌گیری‌ها بخصوص در به کار بردن الفاظی که آن‌ها برای هر لفظی چندین جایگاه در نظر می‌گیرند و ممکن است از جایگاه‌های مختلف سوءاستفاده کنند دقت کنیم، بنابراین مجلس خبرگان این وظیفه را دارد درجایی که احساس می‌کند خدانکرده گروه مذاکره‌کننده، به دلیل عدم توانایی زیر سؤال است، وارد شود و دستور لازم را به آنها بدهد البته انصافاً در بحث خیانت و انحراف از مسیر (تیم مذاکره‌کننده) اصلاً اهلش نیستند و جای بحث و صحبت در این زمینه نیست.

فارس: ارزیابی شما درخصوص فضای تبلیغاتی پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری چیست؟

بطحائی: در جریان تبلیغات انتخاباتی به لیست‌ها انگ زدند و گفتند این‌ها انگلیسی و یا به این‌ها رای ندهید. این را باید توجه داشته باشیم که همین انگلیسی‌‌ها از قدیم‌‌الایام، رسمشان این بود که چهره‌‌های شاخص و مورد اعتماد مردم را با انگ شخصیت کشی کنند. همان‌طور که در قدیم سید جمال‌الدین اسدآبادی یک مرد فعال و مجاهد که در کشورهای مختلف برای نشر اسلام سفر می‌کرد را به خود چسباندند و گفتند اسدآبادی از ما و جزو فراماسونری‌‌ها است. برای اینکه ایشان را از چشم مردم بیندازند و جلوی فعالیت او گرفته شود. همین شیوه را اینجا به کاربردند و حالا حقیر قابل نیستم اما به کدام‌یک از ما انگلیسی می‌چربد؟ کجا و چه زمانی ما از انگلیس حرفی زدیم و دفاع کردیم؟ جزء اینکه همیشه تعبیرمان در مورد انگلیس، انگلستان بوده است! ازنظر دین تهمت و افترا خلاف شرع است و کار نادرستی بوده و است، البته فرقی ندارد چه لیستی که انگلیسی معرفی شد و چه لیستی که گفته شد به آن رای ندهید و به نظر من آن‌هایی که این جریان را دنبال کردند باید پشیمان شوند و عذرخواهی کنند. دلیلی ندارد انگلستان برای ما تصمیم بگیرد به چه کسی رای دهیم و یا ندهیم.

*اعضای مجلس خبرگان هم باید انقلابی باشند و هم انقلابی بمانند

 فارس: مقام معظم رهبری در دیداری که با خبرگان رهبری داشتند فرمودند مجلس خبرگان باید انقلابی باشد و انقلابی بماند به نظر شما ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان چقدر توانسته این فرمایش رهبری را تحقق ببخشد؟ هم ترکیب و هم کارکردش؟

بطحائی: ترکیب ضدانقلاب و بی‌تفاوت که اصلاً نمی‌تواند به میدان بیاید چون بی‌تفاوت، بی‌خاصیت است، ضد هم که مخالف است، با فیلتری هم که شورای نگهبان دارد قاعدتاً این‌گونه است که هم سوابق علمی باید مطرح باشد و هم سوابق سیاسی و هم خط و مشی‌های مشخص. بنابراین ضدانقلاب که معنا ندارد، بی‌تفاوت هم دست‌کمی از ضدانقلاب ندارد چون خاصیتی ندارد یک نوع دکور است. پس بنابراین حضراتی که انتخاب شدند، باید انقلابی باشند و بمانند، انقلابی یعنی چه؟ یعنی اینکه ما انقلاب کردیم، یعنی یک نظام سیاسی که در مملکت ما برای اسلام اهمیتی قائل نبود، اقتصاد به غرب فروخته می‌شد و کاری به مملکت نداشت، بنابراین انقلاب آمد تا اولاً اسلام در تمام شئون زندگی مردم از جمله سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زیرپوشش قرآن و سنت و سیره اهل بین قرار بگیرد، بنای انقلاب این بود که تمام زندگی ما چه فردی و اجتماعی  و چه سیاسی و نظامی و قانون اساسی ما قرآن باشد و سنت پیغمبر و این انقلاب بود.

*قبل از انقلاب ایران یکی از روستای مخروبه‌ آمریکا بود

انقلابی باشیم باید یعنی در همین خط باقی بمانیم به تعبیر پیغمبر که فرمود «الاِبْقاءُ علی الْعَمَلِ اَشَدُّ مِنَ الْعَمَلِ» باقی ماندن بر یک رویه از به دست آوردن آن رویه خیلی سخت‌تر است. دعوای ما با شاه بر سر چه بود؟ این بود که او با اسلام کاری نداشت، به ملت کاری نداشت، کار نداشت ملت در چه وضعی زندگی می‌کند که انصافاً قبل از انقلاب ملت و کشور ایران یک روستای مخروبه‌ای از روستاهای آمریکا بود، انقلاب بنا شد که اسلام را در تمام شئون زندگی مردم رواج بدهد و بیان کند و به وضع معیشت مردم به نظر اسلام رسیدگی کند. این برنامه باید ادامه پیدا بکند و سازش و ساختار کلاً منفی است. این شعار نه غربی نه شرقی یعنی نه فرهنگ غرب در جامعه ما نقشی داشته باشد و نه فرهنگ شرق، فرهنگ قرآن و سنت پیغمبر، او باید در زندگی ما باشد و جواب هم داده است، برای اینکه کسانی که به این سیره و سنت عمل کرده‌اند در زندگی پیروز و موفق بودند. منظور از انقلابی یعنی تمام انگیزه‌هایی که ملت برای آن زحمت کشید و خون دادند، باید عملیاتی شود.

*بهاییت دست پروده انگلیس است

فارس: امام(ره) در مقابل دشمنان اسلام صریح و شفاف موضع می‌گرفتند با توجه به اینکه بهاییت یک فرقه ضاله است که علیه اسلام و تشیع فعالیت میکند و حضرت امام (ره) تأکیددارند که این فرقه محکوم‌به نجاست است، لطفاً نظرتان را درباره این فرقه ضاله بگویید و فعالیت‌های این فرقه سیاسی در کشورمان؟

بطحائی: البته این‌ها ماسک ظاهرالصلاح به صورتشان می‌زنند اما ماهیتاً این‌ها دست‌پرورده انگلستان که ما آن را اَنگَلِستان می‌دانیم. همان ماسونری به‌اضافه اینکه شوروی سابق هم یکی از کسانی که در تشکیل و پیدایش این‌ها نقش داشت، شخصی به نام «دالگورکی» اسم مستعار به نام «علی لنگرانی» می‌آید در ایران زمینه‌سازی می‌کند و با بعضی از بیت‌ها مذهبی تماس برقرار می‌کند و تشکیل خانواده می‌دهد و برنامه خودش را در ایران تنظیم می‌کند و وقتی از همه‌چیزها اطلاعات به دست می‌آورد و زمینه‌چینی یک تشکیل منحرف را می‌دهد به نجف می‌رود و  سید کاظم رشتی و سید علی‌محمد باب را به وجود می‌آورد و برای خودش یک مذهب منحرف درست می‌کنند و این‌ها پایبند به هیچ‌یک از مبانی اسلام نیستند، ظاهراً می‌گویند «کلمه حق یراد بها الباطل»، این جماعت شب‌نشینی‌های رسوا کننده بسیاری داشته‌اند، به معنی «ماسونر» در دهخدا توجه کنید، هیچ چیز مانع و جلودار این‌ها نیست. بنابراین همان‌طوری که امام راحل فرمودند این‌ها هیچ جایگاهی به‌عنوان اقلیت هم ندارند، اینها موذی و پادوی دشمنان اسلام هستد.

*فائزه هاشمی باید حرمت پدرش را نگه می‌داشت/هاشمی باید به دخترش تذکر بدهد

فارس: اخیراً خانم فائزه هاشمی دیداری با برخی سران فرقه ضاله بهاییت صورت داد. با توجه به اوصافی که شما از بهاییت فرمودید …؟

بطحائی: این را من قبلاً جواب دادم و گفتم کار اشتباهی بوده است، البته برخی این حرف را می‌زدند که اصلاً چرا ایشان را بردند، دربند بهایی‌ها؛ بالاخره بهایی‌ها یک فرقه ناسالمی هستند. این حرفی است که در توده مردم به زبان مردم جاری است که به ما هم این حرف را می‌زدند و مردم سؤال می‌کنند، از آن‌طرف هم برخی‌ها می‌گویند چون ایشان به خاطر رابطه عاطفی که با آن خانم در آن بند داشته است به این دلیل رفته است، ولی عرض بنده این است که این خانم باید حرمت خانوادهشان، حرمت پدر محترمش را نگه می‌داشت و نباید این کار را انجام می‌داد. بله این‌یک کار اشتباه است و کار نادرستی بود و قبلاً هم از من پرسیدند که پدرشان چطور؟ بنده هم گفتم پدرشان باید تذکر بدهند و نبایستی که این کار انجام می‌شد و کار، کار نادرستی است.

فارس: متاسفانه روند توهین به مقدسات مسیری است که اگر به ریشه یابی آن بپردازدیم ردپای برخی فعالان جریان اصلاحات را در آن می‌بینیم، نظرتان در خصوص این حرکت‌ها و اقدامات هنجارشکن چیست؟ به عنوان مثال اقدامی که اخیراً از سوی خانم شادی صدر صورت گرفته.

بطحائی: اصلاح‌طلب یعنی کسی به زیربنای اصول دقت کند، اصول ایدئولوژی است، ایدئولوژی انسان را به سمت کار و برنامه وادار می‌کند، برنامه اصولگرا، برنامه کسی که اصولش خداست، پیغمبر است، قرآن است، در کشور ما اهل‌بیت پیغمبر است، این اصول کارش باید اصلاحات مملکتی، اصلاحات اقتصادی، اصلاحات سیاسی و فرهنگی باشد.

بنابراین اصول و اصلاحات، جنبه زیربنایی و روبنایی دارد و از هم جدا نیستند، تقابل نیست تعامل است بین اصول و اصلاحات؛ اگر کسی اصلاح‌طلب است، چطور به خودش اجازه می‌دهد نسبت به حسین‌بن‌علی(علیه السلام) که حتی مورداحترام یهودیان و مسیحیان است، حتی آن‌هایی هم که دین و مسلک دارند، جای بسیار تعجب است و واقعاً هم احتیاج به پیگرد قانونی دارد که چرا جسارت می‌کنید به مردی که اگر سد راه کفر نشده بود ما امروز حیات اسلامی نداشتیم؟! این شخص باید تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد.

*اصلاحاتی که راه را برای آمریکا باز می کند، اصلاحات نیست افساد است

فارس : متأسفانه عقبه فکری جریان اصلاحات در کشور طوری است که از اکبر گنجی گرفته تا کسانی که این روزها به‌نوعی بر طبل اصلاحات را می‌کوبند و در پس افکارشان عبور از دین نقش بسته‌ است؛ چرا جریانی که تا قبل از دوم خرداد به عنوان طیف چپ تندرو شناخته می‌شد از بسیاری مسائل عدول کرد و …

بطحائی: به نظر حقیر در این رابطه می‌بایست ما از آغاز یک مدیریتی داشته باشیم، و مسئول این مدیریت قوه قضاییه است. کسانی که خودشان را سردمداران این تِز معرفی می‌کنند به نام دکترین اصلاحات، دکترین اصولگرایی، سردمداران یعنی آن‌هایی که هم طراح و هم مجری هستند و دیگران را در این راستا سوق می‌دهند، آن‌ها را احضار کند و بخواهد بگویند تِز و مانیفست اصلاحاتی آنها چیست، باید مشخص شود، در این برنامه در رابطه با چه چیزهایی صحبت شده و کجا خراب است که شما می‌خواهید اصلاح کنید؟ ازنظر فرهنگی چه اشکالاتی داریم که شما می‌خواهید جایگزین بگذارید؟ ازنظر اقتصادی چه مشکلاتی داریم که شما می‌خواهید آن‌ها را حل کنید؟ اشکال کار آنجاست یک گفتمان آمد بدون اینکه از آن‌ها برنامه‌ای خواسته باشند. باید از آنان سؤال کنند که شما آمدید با یک تیتر بسیار زیبا، یک تابلوی خیلی خوانای «اصلاحات» وارد عرصه سیاسی شدید، حال برنامه شما چیست؟ این به دستگاه قضایی برمی‌گردد که چرا برنامه گروهی را که می‌خواهد فعالیت کند را بررسی نمی‌کند. بالاخره قوای سه‌گانه دکور که نیستند هرکدام یک مسئولیتی دارند و هرکسی هم باید به مسئولیت خودش عمل کند. شما که می‌گویید اصلاحات برنامه‌هایتان چیست؟ اصلاحاتی که به نفع دین و اسلام و نظام است، بفرمایید ما هم در خدمت شما هستیم و از هم جدا نیستیم ولی اگر منظور از اصلاحات این است که راه را برای غرب و آمریکا بازکنیم ، این اصلاح نیست، این افساد است. به نظر من باید قبل از وقوع، علاج واقعه کرد و نباید گذاشت کار به‌جاهای باریک کشیده شود. در زمان امام(ره) وقتی صحبت از قصاص شده بود، برخی‌ها گفته بودند که این قانون غیرانسانی است که صدای امام بلند شد: «وَلَکُمْ فِی الْقِصَاصِ حَیَاهٌ یَاْ أُولِیْ الأَلْبَابِ» این نص قرآن است، شما نص قرآن را میگویید غیرانسانی؟!

*اقدامات ضد قصاص برخی اصلاح‌طلبان به دلیل بی سوادی و ناآگاهی آنان است

فارس: همین اتفاق چندی پیش مجدد افتاد روزنامه آسمان {نزدیک به دولت و تحت مدیریت و اداره غلامحسین کرباسچی از اعضای حزب کارگزاران سازندگی } نزدیک به دولت و تحت مدیریت و اداره غلامحسین کرباسچی از اعضای حزب کارگزاران سازندگی به نقل از هرمیداس باوند حکم اسلامی قصاص را “غیرانسانی” خواند.

بطحائی: این به دلیل بی‌سوادی و ناآگاهی آن‌هاست؛ چون بنده خودم دکتری حقوق دارم و در این خصوص تدریس می‌کنم خدمت شما عرض می‌‌کنم که قصاص فقط مربوط به اولیای دم است و آن هم در جریان شبه عمد، جای دیگر می‌بینید که موضوع دیه مطرح می‌شود. اسلام درباره قصاص مقابله‌به‌مثل، بین سه گزینه مُخیَّر کرده است، یک قصاص کنید، دو دیه بگیرید، سه عفو کنید؛ کسانی که در این باره چنین صحبت‌هایی می‌کنند، بی‌برنامه و ناآگاه هستند و از بیخبری به دریا می‌زنند.

فارس: یعنی علت انحراف جریان اصلاحات بی‌برنامگی و…

بطحائی: ناآگاهی است و البته عقیده من این است که نباید جامعه را دوقطبی کنیم و باید با این دوقطبی کردن مبارزه کنیم، دشمن از قدیم‌الایام رسمش این بود، از زمان فرعون، اختلاف بینداز و حکومت کن. وقتی یک طیف با شما باشد و یک طیف دیگری بخواهد بیاید به جان هم می‌افتند اما اگر یکدست باشند، مورچگان را چه بود اتحاد/ شیر ژیان را بدرانند پوست؛ ما که مورچه نیستیم، شیر هستیم اما اگر مورچه هم باشیم، آنچه باعث انقلاب و پیروزی انقلاب شد واقعاً اتحاد و یکپارچگی اقشار مردم شد یکدست بودن بود، اما الان چطور شده که هرکسی سهمی را می‌طلبد که این خودش موجب اختلاف شده. به نظر من الان هم دستگاه قضایی با اختیاراتی که داردباید فراخوانی صورت دهد و حضراتی را که در این قضیه نقش دارند را جمع کند و بگوید اساسنامه اصلاحات را بیاورید و بگویید مانیفست اصلاحات چیست، ببنید اگر می‌توند کمک کند حمایت کند، اما اگر نغوذبالله می‌خواهند راه را برای آمریکا و غرب باز کنند  ایستادگی کند، ما موافق نیستیم و آن وقت باید این لفظ را جراحی کرد و دیگر نگویند اصلاحات. حسین بن علی(ع) درباره ماموریتش می‌فرمایند «لما یرید الی اصلاح» قرآن هم میگوید: «یرید ان یصلح» اصلاح ایجاد کنید. به نظرم اگر انحرافی در این جریان وجود دارد و قرار باشد از این کلمه مقدس بهره‌برداری نامناسب شود باید دستگاه قضایی ورود کند.

فارس: با توجه به اینکه رهبری تاکید دارد ملت ما برای اینکه اهداف انقلاب را بشناسند باید اصول امام را بشناسند و آن را مدام بازخوانی کنند، از نظر شما مهمترین اصول مکتب امام(ره) چه اصولی است که آنها را بتوانیم اولویت بدهیم؟

بطحائی: تولی و تبری ۲ اصل در دکترین دین ما است؛ تولی یعنی دوست داشتن، حرکت در راه پیغمبر(ص)، قرآن و ائمه اطهار،  تبری بیزاری جستن از دشمنان است. در هر عصر و زمانی باید این دو اصل رعایت شود. تولی در تِز امام در دکترین امام اسلام منهای کفر، اسلام منهای شرک، که تبلور این مسئله را به خوبی در بیزاری جستن از آمریکا و انگلیس، شیطان بزرگ و روباه مکار و دیگر کسانی که در این راستای بودند، این تولی و تبری که دو اصل مهم در اسلام است و امام(ره) هم به آن تبلور بخشید، هم تولی تبلور دارد و هم تبری؛ برای اینکه شاید بعضی‌ها هنوز چشمشان به آمریکاست و برخی دیگر هم به این رسیده‌اند و برایشان ثابت شده که تمام فتنه‌ها زیر سر آمریکاست البته در این میان نباید از دیکته‌های انگلیس و شیطنت و شرارت رژیم اسرائیل ـ غده سرطانی ـ صهیونیست‌ها، نباید غافل شد؛ امام(ره) این دو اصل را عملی کرد، اصل تولی: توجه به قرآن و اسلام و اهل بیت، اصل تبری بیزاری جستن از استعمارگر و استبدادگر که آمریکا در راس آنهاست و انگلیس و صهیونیست‌ها هستند و الان یک عده‌ای هستند که متاسفانه آنها را با پول خودشان یاری می‌کنند.

فارس: امام(ره) به صورت مشخص می‌فرمایند اعتنا نکردن به وعده‌های آمریکا یک اصل مهم است، فرمایشات حضرت امام(ره) در این باره چقدر مورد توجه بوده است؟

بطحائی: من در مقام ارزیابی دولت و دولتیان نبوده و نیستم که بخواهم جمع‌بندی و ارزیابی کنم و نمره بدهم، جوابی از قرآن می‌گویم برخی فکر می‌کنند در این کتاب آسمانی فقط ثواب است که با تدبر در آن میبینم سیاست هم در آن وجود دارد‌، اگر ما بخواهیم دل خوش کنیم به آمریکا، به انگلیس و به غرب قرآن به ما این رهنمود را می‌دهد، «وَلَن تَرضى عَنکَ الیَهودُ وَلَا النَّصارى حَتّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم  قُل إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الهُدى وَلَئِنِ اتَّبَعتَ أَهواءَهُم بَعدَ الَّذی جاءَکَ مِنَ العِلمِ  ما لَکَ مِنَ اللَّهِ مِن وَلِیٍّ وَلا نَصیر» لن در اصطلاح ادبیات برای نفی ابد است، هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد، (تا به طور کامل، تسلیم خواسته‌های آنها شوی، و) از آیین (تحریف یافته) آنان، پیروی کنی. بگو: «هدایت، تنها هدایت الهی است!» و اگر از هوی و هوسهای آنان پیروی کنی، بعد از آنکه آگاه شده‌ای، هیچ سرپرست و یاوری از سوی خدا برای تو نخواهد بود. بنابراین ما باید موضعمان را روشن کنیم که هیچ اطمینانی وجود ندارد که آنها از ما راضی شوند و آنها از ما راضی نمی‌شوند مگر اینکه ما تسلیم آنها شویم. همانطور که مقام معظم رهبری همیشه در گفتارشان این نکته را می‌گویند که دعوای آمریکا با ما، دعوای آب و خاک نیست، دعوای مردمی نیست، دعوای مکتبی و عقیدتی است، بنابراین ما باید خطمان مشخص باشد، باید روشن باشیم که ما موضع خودمان را به طور مشخص روشن کنیم و بگوییم، آنها تا زمانی که ما استقلال و هویت خودمان را زیرپانگذاریم از ما راضی نمی‌شوند، اما درِ مذاکرات و گفت‌وگو بسته نیست همانطور که قرآن هم می‌گوید: «وَإِنْ حَدٌ مِّنَ الْمُشْرِکِینَ اسْتَجَارَکَ فَأَجِرْهُ حَتَّى یَسْمَعَ کَلاَمَ اللّهِ ثُمَّ الِغْهُ مَأْمَنَهُ» ما کدام قانون اساسی به این بینایی و روشنی داریم؟ قرآن می‌گوید شما مواظب باشید اینها از شما راضی نمی‌شوند مگر اینکه شما خلع سلاح شوید و دست از انقلاب و حرف‌هایتان و اسلام بردارید، پس برای همین نَفس مذاکره و گفت‌وگو ایرادی ندارد یعنی اگر قرار به صحبت شد صحبت کنید و گوش کنید آنها چه می‌گویند البته به شرطی که با زورگویی به دنبال تحمیل  حرفشان نباشند، بنابراین ضمن حفظ استقلال و توجه به این نکته که نباید هیچوقت همچون گذشته زیر یوغ آنها برویم می‌توانیم گفت‌وگو؛ آنهم در چارچوب های مشخص داشته باشیم.

*اسلام آمریکایی یعنی شعار باشد ولی عمل نه

فارس: امام روح‌الله در فرمایشاتشان روشنگری ‌های بسیاری پیرامون اسلام آمریکایی داشتند و حتی گفتند که اگر ما دیر بجنبیم اسلام آمریکایی سیاسیونِ ظاهرالصلاح ما را به فنا می‌دهد، این اسلام آمریکایی چه شاخصه‌هایی دارد که امام اینگونه نسبت به آن پند و اندرز داده‌اند؟

بطحائی: اسلام آمریکایی این است که شعار باشد ولی عمل نباشد؛ همان حرف‌هایی که از قدیم گفته‌اند که سفیر انگلیس در عراق دیده بود موذن اذان می‌گوید، گفته بود او چه می‌گوید؟ گفتند این شعار اسلام است. گفت به سیاست ما کاری ندارد؟ گفته بودند نه. بعد گفته بود بگذارید هر چقدر می‌خواهد داد بزند. اسلام آمریکایی این است که نماز بخوانید و روزه هم بگیرید ولی کاری نداشته باشید که آمریکا میاید و چه می‌کند؛ چه اشکالی دارد رابطه هم برقرار باشد و سفارتخانه‌اش هم باز باشد این اسلام آمریکایی است؛ یعنی اسلامی که در آن تظاهر و شعار است ولی عمل در آن نیست.

فارس: در مقابل اسلام آمریکایی اسلام انقلابی و اسلام مبارزاتی وجود دارد که نقطه عطف انقلاب امام است، راجع به شاخصه‌های اسلام انقلابی که یکی ضدیت با اسلام آمریکایی است، بفرمایید.

بطحائی:‌ شاخصه‌های اسلام انقلابی این است که اولاً از نظر عبادات ما سنگ تمام بگذاریم، از نظر رسیدگی به مردم و استقلال اقتصادی خودمان، استقلال نظامی، استقلال فرهنگی خودمان با توجه به معیارهای قرآن و معیارهای سیره و سنت پیغمبر اکرم(ص) یعنی در زندگی ما واقعاً ملموس باشد، همانطور که ائمه فرمودند و سخن امام نشات گرفته از اینهاست «کُونُوا دُعَاهَ النَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ» خطاب به مسئولین هم است، عملاً نشان بدهید چرا انقلاب کردید. مشکل شاه چه بود؟ شاه پشت کرده بود به مردم و رجوع کرده بود به غرب و آمریکا و انگلیس و در نهایت آنها حتی اجازه ندادند جنازه‌اش هم به آنجا برود. اسلام انقلابی این است که ما با تمام وجود رجوع کنیم به اسلام، به قرآن و به احکام دینمان که کاستی ندارد و هم وزارت علوم و هم وزارت فرهنگمان و جامعه‌مان را زیر قرآن و پرچم اهل بیت (علیهم السلام) و پیغمبر (صلی الله علیه وآله) زندگی کنیم و با دید کارشناسانی که داریم و اشخاصی را انتخاب کنیم که هیچ رویی به دشمن نشان ندهند. و با آنها خوش و بِش چه ظاهراً و چه باطناً نداشته باشد و اگر قرار باشد با آنها خوش و بِش داشته باشد، در واقع یک نوع نفاق است. معنای نفاق این است که در ظاهر می‌گویند ما با شما هستیم منتظر بمانید بالاخره ما زمینه برای شما فراهم می‌کنیم که شاید نعوذبالله گاهی کلمه اصلاح را به کار می‌برند که شما نگران نباشید ما هموار می‌کنیم، این نفاق است. ظاهراً شعار دینی سر بدهد اما باطناً آنها را امیدوار کنند. این همان اسلام آمریکایی است.

*نفوذ اندیشه‌های امام به کاخ سفید دلیل سندسازی بی‌بی سی است

فارس: همچنان که مستحضر هستید بنگاه خبرپراکنی بی‌بی‌سی در آستانه سالگرد رحلت امام (ره) ادعا کرد که سندی در اختیار دارد که امام به کارتر نامه زده است و گفته که ما با آمریکا مشکلی نداریم. به نظر شما رسانه صهیونیستی – انگلیسی بی‌بی‌سی با چه اهدافی چنین ادعایی را مطرح می‌کند؟

بطحائی: پرسیدم روباه تخم می‌گذارد یا بچه. گفتند هر چه درباره روباه بگویید کم گفته‌اید. بنابراین مغز الکلی‌ها منش رفتاری‌شان همین است. چراکه ثباتی در بیان و فهم ندارند. اگر امام (ره) از طرف شما بوده پس چرا با امام، اندیشه امام و انقلاب مبارزه می‌کنید. ۳۰ سال است که می‌خواهید از هر دری وارد ایران شوید و حالا که زر و زور و تزویرتان به بن‌بست رسیده چنین ادعای مسخره‌ای را مطرح می‌کنید. چرا علیه امام دروغ‌پراکنی نکنند؟ دیروز امام بود و شعار مرگ بر شاه تا در کاخ شاه رفته بود و امروز هر چند امام نیست اما اندیشه‌های امام چون نبضی در پیکره جهان احساس می‌شود و شعار مرگ بر آمریکا تا درب کاخ سیاه (کاخ سفید) رفته است. بنابراین این حرف‌های ناگاهانه و کودکانه طبیعی است چرا که هر چه روی میز و زیر میز داشتند را برای ساقط کردن نظام انقلاب و اندیشه‌های امام به کار گرفتند و امروز علیه شخصیت مقدس (امام) ادعای دروغین مطرح می‌کنند. مقدسی که از همه چیز دنیا دل کند. اگر قرار بود امام با آمریکا مشکلی نداشته باشد که با شاه معامله می‌کرد. امام حتی زمانی که احساس کرد احتمال دارد استکبار برای عوام‌فریبی از وی تعریف کند فرمود اگر روزی آمریکا از کسی تعریف کرد باید در رفتار و کردار خود تأمل کند. بنابراین از مکتب الکلیسم و مغزالکلی‌ها انتظاری بیش از این نیست. امروز به حول و قوه الهی انقلاب بزرگ شده و قد کشیده است.

*آمریکا به دنبال مستعمره کردن ایران است

فارس: برخی از کارشنان معتقدند که چنین ادعای شبکه رسانه‌ای صهیونیستی انگلیسی برای هموار کردن برجام‌های ۲ و ۳ است و می‌خواهند به برخی دلبسته‌های داخلی آمریکا بگویند که در راه خود ثابت‌قدم بمانید چون امام‌تان هم با آمریکا مشکلی نداشت. نظر شما چیست؟

بطحائی: من شما را مجدد حواله می‌دهم به آیه شریفه  ۱۲۰ سوره مبارکه بقره؛ تا زمانی که ما از استقلال خود کوتاه نیاییم آنها از ما راضی نمی‌شوند آمریکا به دنبال مستعمره کردن ایران است؛ خط قرمز جمهوری اسلامی ایران مشخص است. حتی یک قدم حتی یک وجب نباید به سمت آمریکایی‌ها مایل شویم. اعتمادی در استکبار نیست.

*افرادی که به امام(ره) دروغ می‌بندند چرا حرف‌های امام(ره) را الان می‌گویند؟

فارس: درحال حاضر شاهد تلاش برای تحریف حضرت امام  در داخل کشور نیز هستیم، مثلا افرادی که می‌گویند یار امام بودند، ادعا می‌کنند که ایشان موافق شعار مرگ بر آمریکا نبودند…

بطحائی: رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) فرمود: بعد از من دروغ‌ها به من می‌بندند و فرمود خدا لعنت کند کسانی را که به من دروغ‌هایی را ببندند و به پیغمبر دروغ‌هایی می‌بستند. امام(ره) این مساله را پیشبینی کرد که در وصیت‌نامه‌شان هم ذکر کرد که بعد از من دروغ‌هایی به من می‌بندند اگر شما از تلویزیون از دو لب خودم چیزی شنیدید یا در نوشته‌هایم آن هم با امضای خودم نه با امضای جعلی چیزی شنیدید برای من است و اگر غیر از این باشد بدانید به من نسبت داده‌اند. چرا حرف را الان می‌گویند؟ چون الان ایشان نیست که از خودش دفاع کند. ایشان همیشه آمریکا را شیطان بزرگ معرفی کرده‌اند و گفتند هر چه ما سختی می‌کشیم از دست آمریکا است؛ البته شما نباید توقع داشته باشید وقتی معصومین ما، امام صادق(علیه السلام) ، امام رضا (علیه السلام) و… تهمت می‌زنند، دور از ذهن نیز نبود که به بنیانگذار جمهوری اسلامی نیز تهمت بزنند، اینها الان بچه‌های آنها هستند و نسل آنها هستند…

فارس: الان تحریف از سوی کسانی است که نزدیک به حضرت امام بودند.

بطحائی: خود آنها هم مشکل دارند.

فارس: شما گفتید امام فرموده بودند «هر چه ما سختی می‌کشیم از دست آمریکا است» جالب است که برخی تئورسین های جریان اصلاحات مدعی هستند «مشکلات ما به خاطر جمله امام خمینی(ره) است» که فرموده بودند «اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود…»

بطحائی: کمال بی انصافی است، من در جاهای دیگر هم بحث کرده‌ام که صدا و سیما واقعاً مسئولیت دارد که دو کانال موازی هم راه‌اندازی کند، شبکه‌ای که قبل انقلاب را نشان دهد؛ واقعا آن زمان در این مملکت چه داشتید؟ آن زمان ایران از هر نظری پزشکی، صنعت و… درجا میزد، من خودم خدمت کردم افسر وظیفه بودم، از نظر تخصص نظامی و تسلیحاتی صفر بودیم، باید فراتر از مستند‌هایی که تاکنون تهیه و پخش شده رسانه ملی ورود کند. ایران آن زمان واقعاً مخروبه بود صدا سیما باید مستندهای مقایسه‌‌ای پیرامون ایران قبل و بعد از انقلاب تهیه کند؛ امروز مردم ما از بیشتر امکانات برخوردارند، تمام این آبادانی کشورمان ناشی از این است که ایران را از حلقوم آمریکا بیرون کشیدیم، اگر ما مانند سابق بودیم اینها را می‌بردند. ما قبل از انقلاب روزانه ۶ میلیون بشکه نفت صادر می‌کردیم، پولش کجا رفت؟ با کمال تاسف دشمن دست‌بردار نیست.

فارس: می‌گویند جایگاه زن زمان شاه بهتر بوده است و الان چنین چیزی رعایت نمی‌شود.

بطحائی: کتابی به نام «دختر یتیم» خاطرات فرح است، اتفاقاً بدترین جسارت را دوران شاه به زنان می‌کردند و به عنوان وسیله تبلیغاتی که در روزنامه‌ها، مجلات و برای تبلیغات اجناس بُنجل از زنان استفاده می‌کردند و شما آمار بگیرید قبل از انقلاب کدام یک از زنان صاحب مقام امر، ریاستی یا سیاستی بودند، در دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها و مکان‌های علمی کار می‌کردند؟ بعضی چیزها را آدم خجالت می‌کشد بگوید،اقدامات مبتذل روزنامه‌ها مانند توفیق فراموش شدنی نیست؛ آن زمان شاه نسبت به بانوان جسارت می‌کرد و عفت عمومی را لکه‌دار کرده بود و بسیاری از بانوان ما از فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی و هنری توام با عفت محروم بودند، یک تعداد خاصی را به عنوان بی‌بندوباری در کار داشتند. انصافاً بی‌انصافی است. الان بانوان در عرصه آموزش، هنر، فعالیت‌های سیاسی حضور دارند در گذشته در مجلس زنان حضور نداشتند مگر یکی دو نفر که یکی از آنها بر اثر بی‌سوادی وقتی می‌خواست بگوید «علیحضرت سندِ رقیت ما زن‌ها را پاره کرده است» سند رقیّت را که دو کلمه جدا از هم می‌باشد ( یعنی «سند» و «رقیت» ) را بصورت یک کلمه مرکب  «سندرقیت» تلفظ کرد و افراد حاضر در جمع  هم داد میزدند که : احسنت به علی حضرت که سندرقیت را پاره کرد؛ جایگاه زنان ما درحال حاضر آنقدر متعالی است که برای ورود به عرصه خبرگان نیز نامزد می‌شوند؛ جمهوری اسلامی، جمهوری شخصی نیست، جمهوری منصبی نیست، مقامی نیست که با شخص و منصب روبرو باشیم، جمهوری اسلامی مشیّتِ حکمی خداوند متعال است و سنت پیغمبر (صلی الله علیه وآله)، هر کسی با این حرف‌ها مبارزه کند با خدا درافتاده است، با پیغمبر (صلی الله علیه وآله)و ائمه (علیهم السلام) و قرآن درافتاده است، اگر درافتادن با اینها عاقبت به خیری است، همان کتاب دختر یتیم را بخوانند، ببینند عاقبت شاه چه شد. روزگار آنها با همین درافتادن‌ها اینگونه شد.  شاه این همه اینجا کاخ داشت، اما امروز حتی یک قبر هم در ایران نتوانست داشته باشد، از آن طرف عزت و جایگاه امام را ببینید، این عزت را چه کسی به او داده است؟ قرآن و پیغمبر(صلی الله علیه وآله) و اسلام. هر کسی دهن کجی کند با اسلام طرف است فکر نکند با من طرف است یا با فلان شخص یا رهبری طرف است نخیر با خدا و اسلام طرف شده است. قضیه شخصی نیست

*طراح شعار مرگ بر آمریکا حضرت امام(ره) بود/مگر می‌شود امام موافق شعار خودش نباشد؟

فارس: آقای هاشمی به صراحت گفته‌اند «امام هم با حذف شعار «مرگ بر آمریکا» موافق بود…»

بطحائی: اینطور نبوده که امام با شعار مرگ بر آمریکا موافق نباشد، شعار مرگ بر آمریکا را امام(ره) مطرح کرده‌اند، چگونه موافق نیست؟ من کاری ندارم چه کسی این را گفته است ولی امام میگفت هر دادی دارید بر سر آمریکا بزنید. داد ما چیست؟ همین است.

فارس: اگر اجازه بفرمایید این سوال را به عنوان سوال آخر مطرح کنیم که بعد از گذشت ۴ سال کسانی که مدعی هستند برای روی کار آمدن دولت آقای روحانی تلاش کرده‌اند، صحبت‌های دیگری می‌کنند مثلاً برخی اصلاح‌طلبان می‌گویند دولت آقای روحانی دولت ۴ ساله است، الان گزاره‌های در فضای رسانه‌ای کشور مطرح می‌شود که حکایت از تلاش برای عبور از آقای روحانی است، حتی یکی از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب به آقای روحانی توصیه کرده که برای دور بعد کاندید نشود و خواستار ورود افرادی چون آقایان ظریف و عارف شده‌اند.

بطحائی: اولاً اختیار این چیزها دست اشخاص نیست که شما بیایید و شما نیایید، این دخالت در کار ملت است ما حرفمان این است که ما میگوییم دموکراسی دینی یا مردم سالاری دینی داریم، اینکه بگوییم تو نیا، و چه کسی بیاید اما جواب گرفتن از مردم و آمدن و نیامدن این وظیفه دیگری و حق دیگران هم نیست. بله شورای نگهبان سوابق یک فردی را بررسی می‌کند یا مشکل عقیدتی دارد، یا مشکلات سیاسی دارد، آن وظیفه شورای نگهبان است، اما اینکه بگوییم من به عنوان تئوریسین میگویم تو نیا چون رای نمیآوری درست نیست، از کجا میدانی؟ اتفاقاً بعضی از نظریه‌ها جواب منفی می‌دهد، اینکه چه کسی بیاید و چه کسی نیاید در گِروِ پرونده کاریشان است، آقای روحانی یا آقای ظریف یا هر کسی بالاخره مردم، مردم باهوشی هستند دیگر بیخود به کسی رای نمی‌دهند این در گرو پرونده کاری و عملی آن آقاست اگر ببینند مثلا زید برنامه خوبی داشته به او رای می‌دهند، چه کسی بهتر است ما به او رای می‌دهیم.

فارس: از وفتی که در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم.

بطحائی: من هم تشکر می‌کنم و امیدوارم موفق و موید باشید. ۹۵/۰۳/۱۹