سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
   

خبرگزاری تسنیم – مبارزه با استکبار از ویژگی‌های برجسته در رفتار پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله بود

استاد درس خارج حوزه علمیه گفت: مبارزه با استکبار از ویژگی‌های برجسته در رفتار پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) بود و این ویژگی به آن حضرت عظمت و بزرگی می‌بخشید.

آیت‌الله بطحایی گلپایگانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با بیان اینکه مسئله استبداد و استکبار مسئله‌ای است که از دیرباز جامعه بشریت را تحت تأثیر خود قرار داده، اظهار داشت: بعثت انبیا (علیهم السلام) نبرد با مثلث زور و زر و تزویر و مبارزه با افرادی بود که از این حربه‌ها علیه انسانیت و آزادی بشر استفاده کردند.

استاد درس خارج حوزه علمیه افزود: در طول تاریخ از فرعون مستبدتر و مستکبرتر وجود ندارد اما عاقبت او نیز به عجز و التماس و تقاضای عفو از محضر الهی انجامید.

وی با بیان اینکه در زمان حضرت محمد(صلی الله علیه وآله) باوجود مستبدانی چون ابوجهل و ابوسفیان، پیامبر(صلی الله علیه وآله) زیر بار ستم و استبداد آنان نرفت، خاطرنشان کرد: عظمت و بزرگی کار پیامبر (صلی الله علیه وآله) در زیر بار ظلم نرفتن بود و اگر با آن مستبدان کنار می‌آمد مسئله هجرت معنایی نداشت علی‌رغم اینکه دشمنان اسلام با اعمال ۱۳ طرح درصدد برآمدند تا مانع مبارزه پیامبر(صلی الله علیه وآله) با ظلم شوند اما موفق نشدند.

آیت‌الله بطحایی گلپایگانی با اشاره به اینکه استکبار خصلت زشتی است که در زمان‌های مختلف در وجود عده‌ای نابخرد متبلور می‌شود، عنوان کرد: استکبار به معنای خودبزرگ‌بینی است و این‌که فرد مستکبر انتظار دارد مردم زیر دین او باشند و در واقع استبداد با خودرایی و خودبینی و خودخواهی برابر است.

استاد درس خارج حوزه  گفت: پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) نیز با این مفهوم ضد دینی مبارزه می‌کرد، اگر دشمنان اسلام در برابر خدا متواضع بودند پیامبر(صلی الله علیه وآله) با آنان مبارزه نمی‌کرد.

وی بابیان اینکه مبارزه ما با مستکبران به معنای این نیست که می‌خواهیم نظر شخصی ما اجرا شود، تصریح کرد: همه مخلوق خداییم و هیچ‌کس بر هیچ‌کس مگر در تقوا برتری ندارد و انسان پرهیزگار به حقوق دیگران تجاوز نمی‌کند بلکه خود را از دیگران کوچک‌تر می‌داند.

آیت‌الله بطحایی گلپایگانی بیان کرد: در انقلاب اسلامی ایران نیز مسئله مبارزه با استبداد و استکبار مطرح است و ملت ایران در برابر مستکبران جهان ذره‌ای کوتاه نمی‌آید.

استاد درس خارج حوزه با اشاره به آیۀ لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ افزود: زندگی پیامبر(صلی الله علیه وآله) دارای ابعاد سیاسی، اجتماعی و اعتقادی بود و یکی از ابعاد چشم‌گیر زندگی ایشان مبارزه با استکبار بود. دشمنان پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) در ابتدا با پیشنهاد ریاست و مقام سعی بر تطمیع ایشان داشتند اما پیامبر(صلی الله علیه وآله) به دلیل اینکه اهل دنیا نبود، پیشنهادهای مشرکان را رد کرد.

وی خاطرنشان کرد: این روحیه در طول تاریخ در برخی اشخاص وجود داشته که نمونه بارز آن امام خمینی(ره) است. همان شیوه‌هایی که دشمنان پیامبر(صلی الله علیه وآله) درباره ایشان اعمال می‌کردند، استکبار جهانی و استبداد داخلی به سرکردگی محمدرضا پهلوی نسبت به امام خمینی(ره) پیاده کردند که نهایت کار به هجرت امام خمینی(ره) و پیروزی انقلاب انجامید.

آیت‌الله بطحایی گلپایگانی گفت: امروز در رابطه با جمهوری اسلامی، مستبدان منطقه مثل دولت سعودی و ترکیه قصد دشمنی و مبارزه دارند اما مقام معظم رهبری آن‌گونه  با دشمنان انقلاب برخورد می‌کند که پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) با مستبدان برخورد کرد.

استاد درس خارج حوزه با اشاره به محدود نشدن استکبار به زمانی خاص، تصریح کرد: خوشبختانه در زمان حاضر غلبه با مستضعفان جهان است زیرا آن‌ها ازنظر کمی و کیفی از شرایط مناسب‌تری نسبت به مستکبران قرار دارند.

وی با اشاره به نامه دوم مقام معظم رهبری به جوانان غرب افزود: تحولی که این نامه در اروپا ایجاد کرده نشان‌دهنده آن است که زمان ‌برتری استکبار در جهان و خاورمیانه گذشته است و تیغ استکبار جهانی برندگی ندارد.

آیت‌الله بطحایی گلپایگانی گفت: استکبار جهانی امروز تنها از ایران می‌ترسد و کشورهای دیگر را مزدور خویش می‌داند.