سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
   

هفته نامه صبح صادق – پایبندی به عهد، عامل پیروزی

پایبندی به عهد، عامل پیروزی
از جمله ممیزات بشر بر حیوان، اراده و ثبات در عقیده و آرمان است. بی‌ارادگی و پایبند نبودن بر عهد و پیمان، سبب سردرگمی و در نهایت شکست انسان می‌شود. در دعای معروف کمیل، امام متقین علی‌بن‌ابی‌طالب(علیه السلام) که خود اسطوره اراده و مقاوم در عهد و پیمان است، عرض می‌کند: «اللهم قوّ علی خدمتک جوارحی و اشدد علی العزیمه جوانحی» روح و روان مرا از عزم و اراده قوی برخوردار فرما.
قرآن کریم دلیل سقوط آدم را از جایگاه امن و آرام بهشت به زمین پردردسر، بی‌ارادگی و پایبند نشدن به عهد و پیمان معرفی می‌کند و می‌فرماید: «وَ لَقَدْ عَهِدْنَا إِلَى آدَمَ مِن قَبْلُ فَنَسِیَ وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْمًا»؛همانا با آدم پیمان بستیم، ولیکن فراموش کرد و در او عزم و اراده نیافتیم (طه/ ۱۱۵). قرآن کریم در جای دیگر، پیمان‌شکنان را با ضرب‌المثلی که احیاناً در جاهلیت مصداقی داشته از عقب‌نشینی از عهد برحذر می‌دارد و آن را نوعی حماقت و تهی‌اندیشی به شمار می‌آورد و می‌فرماید: «وَ لاَ تَکُونُواْ کَالَّتِی نَقَضَتْ غَزْلَهَا مِن بَعْدِ قُوَّهٍ أَنکَاثًا»؛ نباشید، مانند زنی که پنبه‌های خود را از صبح تا غروب رشته می‌کرد و قوی می‌ساخت، سپس آن را وامی‌تابید و به صورت اول در می‌آرود (نحل/ ۹۲).
در راستای این بحث، قیام و انقلاب ملت ایران است که باید از هشدارهای قرآن و تاریخ پند گرفت که مبادا مانند پیمان‌شکنان تاریخ مورد سرزنش و نکوهش آیندگان، پیامبران و خداوند متعال قرار بگیریم.
مبادا مانند طلحه و زبیرها دست از پیمان با امام امت و رهبر معظم انقلاب در حفظ و حراست از آرمان انقلاب که اسلام ناب باشد بکشیم که نعوذبالله رسوای دنیا و آخرت می‌گردیم؛ بلکه باید آن‌طور که شهدا، کار حسینی کردند، ما نیز کار زینبی کنیم.
ما امیدمان به حضرت بقیه‌الله‌الاعظم (روحی لتراب مقدمه الفداء) است و ما به موسای زمان‌مان بیش از آنچه که بنی‌اسرائیل به موسای آن زمان معتقد بودند، معتقدیم. البته یک امتحان و یک آزمونی به وجود آمده است. به تعبیر قرآن «أَوَلا یَرَوْنَ أَنَّهُمْ یُفْتَنُونَ فی‏ کُلِّ عام مَرَّهً أَوْ مَرَّتَیْن»؛ یعنی آیا نمی‌بینند که در هر سال یک بار و یا دو بار آزمایش می‌شوند. الآن ملت ما در معرض امتحان است. اینکه ما می‌گوییم «اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَیْکَ فِی دَوْلَهٍ کَرِیمَهٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ» بحمدالله این درخواست تا اندازه‌ای در این سرزمین تحقق پیدا کرده است و این ملت ما هستند که الآن باید این ذکری را که ما در ماه رمضان در دعای افتتاح «اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ …» را سر می‌دهیم عملی کنند، بحمدالله در این مملکت ندای ملکوتی امام راحل (رضوان‌الله تعالی) و همت ملت و وفای مردم باوفا و اینک هم خلف صالح آن رحیل عزیز، یعنی رهبر معظم انقلاب و ملت باوفا طنین‌انداز شده است. ۳ تیر ۱۳۹۵