سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
   

خبرگزاری ایکنا – ۲

بازگشت به فهرست

زمینه ظهور، تجلی و تبلور عقلانیت است – ۱۶مرداد ۱۳۸۸

گروه فرهنگ و هنر: مردم و جامعه باید انحرافات را از زندگی بزدایند و به عقلانیت برسند، تا زمینه ظهور مصلح جهان فراهم شود.

آیت‌الله «بطحائی گلپایگانی» در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) شعبه مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث با بیان این مطلب گفت: مسأله مهدویت، مسأله جهانی است و همه منتظر منجی هستند. شیعه از دیرباز و با استناد به سخنان پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه وآله) که وعده داده است شما منتظر باشید و منجی شما خواهد آمد، در انتظار به سر برده است.

استاد حوزه علمیه افزود: نکته مهم این است که غیبت، از ناحیه خود مردم است. زمینه‌های ظهور تجلی و تبلور عقلانیت است و تا جامعه روش‌های جاهلانه و ظالمانه را ترک نگویند ظهور، تحقق پیدا نمی‌کند. می‌توان گفت جهل، مانع ظهور است.

مؤلف کتاب «آیات الاحکام عبادی قرآن مجید» افزود: غیبت عدم تطبیق است و تا جامعه با امام عصر خود منطبق نشود نمی‌تواند ارتباط برقرار کند. می‌توان گفت خانه نشینی امیرالمؤمنین طی بیست و پنج سال غیبت بود، زیرا مردم و جامعه زمان امیرالمؤمنین(علیه السلام) با وجود پر برکت ایشان سنخیت نداشت و به همین دلیل امام خانه نشین شدند و در غیبت به سر بردند و جامعه آن زمان از حضور ایشان محروم ماند.

این پژوهشگر علوم قرآنی افزود: در طول تاریخ این موضوع مشاهده می‌شود، در زمان امام حسین(علیه السلام)نیز به همین شکل بود، مردم با وجود امام حسین(علیه السلام) سنخیت نداشتند و ایشان را طرد کردند. در زمان امام صادق(علیه السلام) مردم لیاقت نشان ندادند، منصور دوانقی حاکم شد، زمان امام حسن عسگری مردم لیاقت نشان ندادند متوکل عباسی بر سر کار آمد، و به همین شکل جاهلیت باعث شد نشانی به کلی غائب شود و ما امروز در دعای ندبه بگوییم «ابرضوی او غیرها ام ذی طوی عزیز علی ان اری الخلق و لا تری».

وی افزود: از نظر قرآن و سنت، با استناد به آیه شریفه «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیر ما بانفسهم» زمینه ظهور حضرت بقیه الله تغییر مردم و جامعه است. آیت‌الله بطحائی گلپایگانی افزود: جامعه باید بلوغ اجتماعی پیدا کند و از روش‌های جاهلی، خودخواهی، ستم‌گری، خودکامگی، خودبینی و بی‌عدالتی دست بردارد. به عبارت دیگر تا زمانی که جامعه نتواند میان حق و باطل و خادم و خائن تشخیص دهد، این جامعه آمادگی پذیرش امام عصر خود را نخواهد داشت.