با سلام سوالی برای پیش آمده که هیچ گاه جواب درستی دریافت ننموده ام واین سوال از زمانی که مجرد بوده ام تا اکنون که ۳ سال است ازدواج نموده ام بی پاسخ مانده است سوال من اینست که شخصی که ازدواج کرده اگر با مادرزن خود رابطه داشته باشد چه حکمی دارد ؟ با تشکراززحمات شما در راهنمائی اینجانب ودیگر عزیزان
جواب:
بسمه تعالی. علیک السلام- ناگفته نماند که آن رابطه از گناهان کبیره است و در صورت افشا و اطلاع به دادگاه، زنای محصنه محسوب می شود و کیفر آن نیز سنگسار است اما در صورتی که در اختفاء باقی بماند و طرفین به توبه واقعی روی بیاورند و با تضرّع و زاری از درگاه حضرت احدیت خواهان عفو و بخشش باشند و با ترک محرمات جبران نمایند إنشاءالله خداوند، بخشنده است. از نظر حکمی نیز به دلیل اینکه رابطه لاحق بر ازدواج بوده باعث حرمت همسر نمی گردد. والسلام
//**//**//**//**//**//
با عرض سلام اینجانب ۲۵ ساله متاهل خواهان ازدواج موقت با خانمی مطلقه میباشم. آیا اشکال دارد یا نه؟ اگر خانم متاهل باشد شرایط چگونه میباشد؟ با تشکر
جواب:
بسمه تعالی. علیک السلام – ازدواج با خانم مطلقه پس از انقضاء عدّه، بلامانع است و اگر متأهل باشد ازدواج با او از محرمات الهی است و زنای محصنه خواهد بود که جریمه آن سنگسار است. والسلام
//**//**//**//**//**//
با سلام – دختری که باکره است آیا می تواند با پسر صیغه موقت بخواند؟ و نزدیکی با همسر تا چه حد باشد روزه را باطل می کند؟
جواب:
بسمه تعالی. علیک السلام- بدون اذن پدر جایز نیست. و نزدیکی در صورت دخول هرچند انزال نشود روزه را باطل می کند. والسلام
//**//**//**//**//**//
با سلام آیا در عقد موقت زن می تواند مدتش را ببخشد و اگر نمی شود باید تا چند وقت عده نگهدارد؟تا ۴۵ روز کافی است؟
جواب:
بسمه تعالی. علیک السلام- در عقد موقت، تمامیت مدت یا به انقاضاء زمان عقد است و یا آنکه مرد آن را ببخشد نه زن. زیرا بخشش زمان مربوط به مرد می باشد و تا آن را نبخشد یا زمان عقد منقضی نشود، زن نمی تواند به کس دیگری شوهر کند. ولذا عدّه ی پس از انقضاء یا بخشش مرد؛ ۴۵ روز می باشد. والسلام
//**//**//**//**//**//
بسمه تعالی با سلام-شخصی که به کشور خارجی سفرمی نمایدوبواسطه وجودغریزه اگر بخواهد به گناه آلوده نشود وبه شکل شرعی(ازدواج موقت)مشکل خود را حل نماید چگونه می تواند با زنانی که اصلا دین ندارند یا دین آنها متفاوت می باشد وشناختی از این موضوع نداشته وامکان توضیح به آنان نیز وجود ندارد وگاها ممکن است فاحشه نیز باشند مشکل خود را حل نماید.درضمن موضوع عده نگه داشتن آنان چه می شود. با تشکر فراوان جواب: بسمه تعالی. علیک السلام- ازدواج موقت با آنگونه زنان در صورتی که مجرّد باشند و زوج نداشته باشند؛ بلامانع است لذا می توان به آن ها تفهیم کرد که ما از این طریق می توانیم با شما ارتباط داشته باشیم تا قانع شوند. در رابطه با عدّه نیز هر کس تابع آئین خود می باشد. والسلام
//**//**//**//**//**//
با سلام ۱- آیا در ممالک خارجی می توان با زنان بیگانه ارتباط جنسی داشت بطوری که شرعی نیز باشد وگناهی متوجه شخص نگردد واگر امکان دارد شرایط آن چیست؟ ۲- آیا می توان فواحش را صیغه نمود؟ جواب: بسمه تعالی. علیک السلام- در پاسخ به سئوال اول با فرض مجرّد و مخلّی بودن آنان، ازدواج موقت بلامانع می باشد. و پاسخ دوم نیز مثبت است. والسلام
//**//**//**//**//**//
با سلام. آیا می شود شخصی که داراری تعدد زوجات است، همزمان با آن ها جماع کند؟ با تشکر
جواب:
بسمه تعالی. در صورتی که در مکان های متفرق باشند، بلااشکال است. والسلام
//**//**//**//**//**//
با عرض سلام اگر شوهر از پشت سر منظورم که از معقد با خانمش نزدیکی کند چی حکم دارد لطفا مفصلا توضیح دهید ایا بین شان طلاق واقع میشود و یا جطور؟
جواب:
بسمه تعالی. این عمل در صورتی که زیان بار نباشد، کراهت دارد و خوشایند نیست و موجب طلاق نمی گردد و اشکالی ایجاد نمی کند. والسلام
//**//**//**//**//**//
ازدواج مسلمان با جن چه حکمی دارد؟
جواب:
بسمه تعالی. علی فرض اینکه چنین چیزی امکان داشته باشد، ازدواج با اجنّه مسلمان بلااشکال است و درست می باشد. والسلام
//**//**//**//**//**//
سلام علیکم. احتراما” ایا میتوان دختر خواهر زن را که ۴ سال دارد صیغه نمود؟ اگر جواب مثبت است رابطه بنده با شخص خواهر زن به چه صورت میباشد؟ لطفا در خصوص این نوع صیغه توضیح بفرمائید. لازم بذکر است این پیشنهاد از طرف شخص خواهر زن به همسر بنده داده شده است. با تشکر
جواب:
بسمه تعالی. آری می توان او را در صورت موافقت همسر خود، به عقد موقت یا دائم در آورد و خواهر همسر، عنوان مادر زن را پیدا می کند و محرم شما می گردد اما اگر همسر موافقت نکند، جایز نیست. والسلام
//**//**//**//**//**//
با سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما. من با دختری ازدواج موقت کردم در طول این مدت تماس بدنی نداشتیم فقط دستهامون بهم می خورد و فقط قصد این بود که بهم محرم بشیم بعد از مدتی بهم زدیم آیا میشود بعد از ۶ روز دوباره عقد را جاری کرد؟ ممنون
جواب:
بسمه تعالی. با توجه به عاقله و رشیده بودن طرف و در نظر گرفتن حیثیت خود و خانواده طرفین، عقد مجددّ بلامانع است. والسلام
//**//**//**//**//**//
سلام.با آرزوی توفیقات روز افزون آیا رابطه جنسی از مقعد با همسر شرعی خویش جایز است؟
جواب:
بسمه تعالی. در صورت عدم اضرار و زیان جسمی و بدنی، کراهت دارد. والسلام
//**//**//**//**//**//
من ۱۸ساله ام وقصدازدواج بادختری۲۱را دارم آیامشکل شرعی وجود دارد؟
جواب:
بسمه تعالی. هیچ مشکلی وجود ندارد. والسلام
//**//**//**//**//**//
سلام وقت شما بخیر من سوالی داشته که امیدوارم به ان پاسخ بدهید من ۳۱ ساله هستم و مجرد مدتی است با خانومی حدود ۵۰ ساله ای که شوهر نداشت ازدواج موقت کرده ام این خانوم سرپرستی برادرزاده خودش را که پدر و مادرخودش را ازدست داده است برعهده دارد من تصمیم گرفته ام که با برادرزاده این خانوم را بطور دایم به عقد خودم دراورم حال سوال من این است که اولا ایا من میتوانم با برادرزاده زن موقتم ازدواج کنم یا نه / دوم اگر من با این دختر ازدواج کنم باید از عمه این دختر جدا شوم یا ازدواج موقت با عمه و دایم با برادر زاده اش مانعی ندارد منتظر جواب شما هستم ممنونم
جواب:
بسمه تعالی. در پاسخ سئوال اول، آری می توانی و در پاسخ سئوال دوم، لزومی ندارد که جدا شوی و از نظر شرعی مشکلی ندارد اما موافقت و رضایت عمّه ی این دختر لازم است. والسلام
//**//**//**//**//**//
سلام ۱- آیا برای عقد موقت با یک خانم مطللقه یا همسر مرده، اذن زن دایم لازم است؟ ۲- آیا عقد موقت زن سیده همسر مرده جایز است؟
جواب:
بسمه تعالی. در پاسخ بند اول گفته می شود، لازم نیست و در پاسخ به بند دوم، جواب مثبت خواهد بود.
//**//**//**//**//**//
سلام علیکم من ۲۶ سال دارم و مدتی است که ایمان من خیلی در حال زیاد شدن است و هیچ مشکل فیزیکی ندارم. ولی دوستان می گویند اگر ازدواج نکنی گناه کبیره مرتکب می شوی . و من هم قبلاً مرتکب این گناهان شده ام و اکنون با خدایم عهد بسته ام تا آخر عمر دعا و عبادت و راز و نیاز و احسان و خوبی به بندگان مومن کنم اما ازدواج نمی کنم. می خواهم بدانم عدم ازدواج من گناه کبیره است اصلاً از این کارها خوشم دیگر نمی آید فقط دوست دارم با پروردگارم عبادت و راز و نیاز کنم بهترین لذت من این است نه ازدواج
جواب:
بسمه تعالی. ضمن سلام و آرزوی موفقیت روزافزون برای جنابعالی و مسئلت ثبات قدم در راستای بندگی الهی از حضرت احدیت برای سرکار. معروض می دارم که اگر ترک ازدواج، موجب به گناه کشیده شدن شخص نگردد هیچ گناهی ندارد. ازدواج یک نیاز شخصی است و اسلام به این نیاز بر فرض احتیاج طرف، اهمیت داده و تأکید می کند اما اگر وضعیت جسمی و مزاجی اشخاص به گونه ای است که احساس نیاز به جنس مخالف ندارد، ترک ازدواج؛ گناهی محسوب نمی شود. والسلام
//**//**//**//**//**//
اگر دختری که عاقل ، بالغ ، رشیده و باکره است و می تواند مصلحت خویش را تشخیص دهد ، در صورت عدم ازدواج به گناه بیافتد و بخواهد با پسری ازدواج موقت نماید در صورت تصمیم بر انجام دخول در مهبل آیا باید از پدر یا جد پدریش اجازه بگیرد؟ در صورت صرفاً دخول در مقعد چطور ؟ در صورت عدم دخول چطور؟
جواب:
بسمه تعالی. با توجه به آنچه در رابطه به بلوغ و عقل و مصلحت اندیشی مشارالیها ذکر کردی، هر گاه اقدام وی آسیبی به حیثیت خانوادگی نمی رساند و تمام جهات حیثیتی و اخلاقی و شرعی رعایت شود، بلا اشکال است. والسلام
//**//**//**//**//**//
با سلام من ۲۵سالمه و با اینکه مورد قبول اکثریت اشنایان هستم تا کنون هیچ خواستگاری نداشتم می خواهم بدان برای انکه به گناه نیفتم می توانم با کسی که مورد اطمینان باشد صیغه محرمیت بخوانم یا نه؟
جواب:
بسمه تعالی. اگر فردی هستی که بر مصالح و سرنوشت خود، کاملاً واقف هستی و اعتبار و آبروی خانواده را هم در نظر داری و لطمه ای به آن ها وارد نمی شود و از محرمّیت با طرف مقابل به حقوق و حیثیت شما نیز لطمه وارد نمی گردد، مانع ندارد. والسلام
//**//**//**//**//**//
من ازدواج را حق مسلم خود می دانم و به لحاظ روحی و جسمی نیاز شدیدی به ازدواج دارم ولی به خاطر اینکه به هیچ وجه من الوجوه حاضر به پذیرفتن مهریه های آنچنانی و دیوانه وار نیستم و از طرفی در ادیان دیگر تحقیق کردم و در دین آنها چیزی بنام مهریه آنهم زورکی وجود ندارد و آنها ازدواج را مبادله و معاوضه آلت زن و پول آن یعنی همان به اصطلاح مهریه نمی دانند و حیوانی فکر نمی کنند تصمیم به تغییر دین و ازدواج با یک زن مسیحی گرفته ام لذا می خواستم بدانم حکم این مسئله چیست لطفاً مرا راهنمایی کنید؟
جواب:
بسمه تعالی. ضمن آرزوی ایمان قوی و توکّل بر آفریدگار جهان ( که هر موجودی را جُفت آفریده ) برای شما. در اینکه ازدواج، حق مسلم شما و هر انسانی است جای شکّ و تردید نیست اما سزاوار نیست یک مسلمان و پیرو آئین محمدی صلی الله علیه وآله و تبعه قرآن بویژه فردی تحصیل کرده مانند شما به خاطر اطفاء غریزه جنسی و شهوت زودگذر، خدا و رسول خدا و ائمه معصومین را از خود برنجاند و مغضوب آن ها قرار بگیرد. بعلاوه نباید حساب مردم از خدا بی خبر ( که سطح مهریه را، آن اندازه بالا ببرند که جوانان مسلمان، این گونه عصبانی گردند که حاضر شوند از دین برگردند ) را پای دین و آئین گذاشت. اولاً با این فراوانی جنس اناث، شما سعی کن از خانواده ای خواستگاری کنی که با مهر متعارف و معمولی موافقت کند و با استعانت از خدای متعال، إن شاءالله مشکل شما حلّ خواهد شد. ثانیاً اگر با یک زن مسیحی، ازدواج موقت ( که از نظر اسلامی بلامانع است ) انجام دهی، چه لزومی دارد که هویّت و ماهیّت دینی خود که در انجام حیات و هنگام ممات، سرنوشت به آن بستگی دارد را از دست بدهی. نهایتاً از خدای رؤف و مهربان برای حلّ مشکل شما، عاجزانه ملتمس دعا می باشم. والسلام
//**//**//**//**//**//
آیا میشود با دو خواهر که هیچ کدام بکارت ندارن همزمان ازدواج کرد؟ با تشکر
جواب:
بسمه تعالی. اصولاً ازدواج با دو خواهر، مطلقا در عرض یکدیگر ممنوع است و جایز نیست. آری در طول به این معنی که مدتی با یکی از آن ها و سپس پس از جدایی از او، با دیگری ازدواج کند جایز است.
//**//**//**//**//**//
بنده زنی هستم که مهریه خود را که حق شرعی من باشد طلب نموده ام شوهرم آدم فقیری است والبته طبیعتاً این را هم ازهمان اول می دانستم به من گفتند که شما می توانید تقاضای زندانی شدن او را بکنید تا او را زندانی کنیم ولی فعلاً دست نگه داشتم هر چند قانون این اجازه را به من می دهد ولی آیا اگر من این کار را انجام دهم معصیت نکرده ام ؟ و آیا این کار از نظر شرعی درست است مرا راهنمایی کنید
جواب:
بسمه تعالی. در فرض مسئله، اولاً شما با اینکه به وضع اقتصادی او آگاه بودید مع ذلک این ازدواج را پذیرفتی و طبق قاعده اقدام، باید صبر کنید تا امکان پرداخت پیدا کند. ثانیاً اگر اهل کار است و هنر و لیاقتی دارد که بتواند از درآمد آن، دین شما را اداء نماید و اگر خود، به مسئولیت خویش آگاه است و تلاش می کند که با کار و کوشش، اداء دین نماید؛ طبق آیه فنظره الی میسره، به او مهلت بدهید تا متمکن شود. اما اگر اهل اهمال و سهلنگار است، می توانید با مراجعه به حاکم او را وادار به وظیفه حقوقی خود بنماید. والسلام
//**//**//**//**//**//
با سلام حاج آقا من خواستگاران زیادی داشتم که شرایط اکثر آنها خوب بو.د یعنی شرایط من را داشتند تحصیلات بالا، شغل خوب ، موقعیت اجتماعی ، متدین ولی پدرم همه آنها را به خاطر اینکه مهریه بالا را نپذیرفتند رد کرد آنقدر که شرایط ایده ال خود را از دست دادم و الان ۳۴ سال دارم من به پدرم گفتم هرگز او را نخواهم بخشید هم سالان من الان از نعمت همسر خوب و مهربان برخوردارند و صاحب فرزند و زندگی و من …. البته پدر من آدم خوبی است و خیلی مهربان ولی به خاطر این کار نمی توانم او را ببخشم همه می دانیم که هیچ زنی بخاطر مهریه و توقیف اموال کسی با او ازدواج نمی کند و ما در فامیل زنی را داریم که چنین کرده و خانواده اش در آستانه فروپاشی است و همه از او به بدی یاد می کنند چون همه می دانیم اگر کسی چنین کاری را بکند قطعاً خانواده از هم خواهد پاشید و طلاق حتمی است بنظر شما آیا پدرم چنین حقی داشت که با سرنوشت من بازی کند زمانی من خواستگاران زیادی داشتم ولی الان چه ؟ الان فردی افسرده هستم که داروی اعصاب مصرف می کنم و در وضعیت وخیمی بسر می برم عاجزانه خواهش دارم مرا راهنمایی کنید
جواب:
بسمه تعالی. ضمن درخواست حلّ مشکل شما از خدای بزرگ و مهربان. در رابطه با مخالفت پدر اگر خواستگار، دارای دین و اخلاق و کفو دختر باشد؛ مخالفت پدر جنبه حقوقی ندارد و اگر منجر به زیان فرزند گردد، گناه کار و مغضوب خداوند می باشد و در عین حال سعی کنید افسردگی را با توکل به خداوند از خود دور کنید که خداوند مشکل گشا است. والسلام
//**//**//**//**//**//
با سلام . بنده الان در عقد موقت یک نفر هستم و نمی خواهم دیگر در عقد او باشم و به عقد موقت کسی دیگر در بیایم آیا او باید حتما بداند که بنده مدت عقد خود را بخشیده ام؟ آیا کسی که زنا انجام داده و نمی دانسته که این کار زناست گناه کرده و باید چه کند؟ با تشکر
جواب:
بسمه تعالی. از سئوال بر میآید که جنس اناث باشی. با این لحاظ ، مدت عقد موقت در اختیار زوج است و تا زمان، منقضی نشود یا او مدت را نبخشد شما حق ندارید در عقد موقت یا دائم دیگری درآیی و اگر نخواستی در عقد اولی باشی، باید از او بخواهی تا مدت باقی مانده را ببخشد و اگر نبخشید، ناچار باید که صبر کنید تا زمان، منقضی شود و پس از آن؛ اگر هم آمیزشی در کاربود باید عدّه نگه داری و پس از انقضاء عدّه (یعنی سه ماه و ده روز) به عقد موقت دیگری درآیی. و در مورد زنا با فرض اینکه نمی دانست باید با توبه و تضرّع به درگاه الهی گناه گذشته را جبران کند و حجاب و عفت خود را از هرگونه تعرض نامحرم، مصون دارد تا خداوند رؤف و مهربان او را ببخشد که خداوند غفار الذنوب است. والسلام
//**//**//**//**//**//
زنی سیده هستم ۲۷سال هدارای شوهری بسیار بد اخلاق۳۸ساله برای تادیب او با پسری ۱۹ ساله دوست شدم حدود ۱ماه ولی با او اصلا تماس بدنی نداشته بعد شوهرم فهمید ولی مرا بخشید من هم در عوض این فداکاری مهرم را بخشیدم حالا توبه نصوح کرده ام ایا خداوند مرا می بخشد ایا این عمل هم زنا نامیده می شود بدون تماس جنسی با تشکر
جواب:
بسمه تعالی. ناگفته نماند که اسلام برای زن و مرد، حقوق و حدودی تعیین نموده که اگر با آشنایی به آن دستورات، با هم زندگی کنند هیچگاه کانون گرم خانوادگی آنگونه دچار آسیب نمی گردد که طرفین برای تأدیب یکدیگر، بی راه را انتخاب کنند. و سرکار به لحاظ شرافت خانوادگی و اسلامیت و سیادت نمی بایستی آن راه را می رفتی. مع ذلک مواظب بوده که سطح گناه را ترفیع نداده و تنها به گفتگو اکتفا نموده و همسر شما هم سر عقل آمده و از رفتار ناهنجار خود، دست کشیده و قهراً محیط خانه، وضعیت آرام به خود گرفته که جای شکرش باقی است. و امّا بحث توبه و اثر آن با توجه به اینکه کار به رابطه نامشروع نکشیده که جریمه بسیار سنگینی داشت، خداوند بخشنده و توبه پذیر است به شرط آنکه، گذشته را با عبادت و پشیمانی، اثر بخش جبران نمایی و برای همیشه حجاب و عفت خود را برای رضای خداوند رعایت نمایی. والسلام
//**//**//**//**//**//
سلام علیکم و رحمه الله بنده بنا به دلایلی از ازدواج محروم و منصرف شده ام با توجه به حدیث ((النکاح سنتی فمن رغب عنی فلیس منی)) آیا تمامی اعمال و عبادات اینجانب محکوم به بطلان است و شفاعت آن حضرت در روز محشر شامل حال بنده نخواهد بود و حقیقتاً جزو امت آن بزرگوار محسوب نخواهم شد؟
جواب:
بسمه تعالی. ضمن آرزوی توفیق و حل مشکل سرکار از خدای رؤف و مهربان. نوشته شما حاوی چند مطلب بود، نخست اینکه با توجه به ترغیب اکید به ازدواج؛ آیا به لحاظ اینکه نتوانسته اید اقدام نمایید از عنایت رسول اکرم صلی الله علیه وآله محروم و عبادات، باطل و از جرگه امت، خارج می باشد؟ باید عرض کنم هیچکدام نخواهد بود و منظور از حدیث یاد شده، مقابله با روش مسیحیت است که مروّج رهبانیت بوده و پسران و دختران تارک دنیا به نام راهب و راهبه تربیت می کند. پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله از این روش نهی کرده و ازدواج را به عنوان نیاز شدید بشری ترغیب فرموده و این به این معنی نیست که اگر کسی متمکن از ازدواج بود مستحق آن عقوبات باشد. دوم آنکه متأسفانه جامعه با اینکه ادعای اسلامیت و تشیع می کنند اما از سنت و سیره پیامبر و ائمه اطهار، تبعیّت نمی کنند. پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود: بهترین زن ها آنست که به کمترین مهر اکتفا کند و به خواستگار، اصولاً به دین و اخلاق او فکر کند نه به مال و مقام. سوم آنکه شما درست فکر کردید که خداوند با آن عظمت، هر کسی را در حدّ توان مکلّف کرده اما بندگان خدا، متخلّق به اخلاق الهی نمی باشند که آن ها نیز درباره اشخاص در حدّ توان توقع داشته باشند. در پایان از خدای بزرگ، حلّ مشکل شما و سایر جوانان متدیّن را خواستارم. والسلام
//**//**//**//**//**//
سلام علیکم و رحمه الله ۱-آیا تعدد زوجات یعنی اختیار کردن بیش از یک زوجه مستحب است؟ ۲-ملاک در عدالت نسبت به زوجات متعدده چیست؟ ۳-آیا جایز است حقوق شرعیه نسبت به زوجات متعدده رعایت شود ولی به دلخواه نسبت به یکی از آنها رسیدگی و توجه بیشتری شود؟ ۴-ملاک در خوف از عدم رعایت عدالت که مانع از استحباب تعدد زوجات یا موجب حرمت تعدد زوجات است کدام است؟ ایدکم الله
جواب:
بسمه تعالی. در فرض اول، اگر از مقتضیات صرفنظر بشود، تعدد زوجات خودبخود نه واجب است و نه مستحب که مباح می باشد. در فرض دوم، ملاک؛ رعایت حقوق معاشی آن ها مانند نفقه و مطالبات جنسی است. در فرض سوم، با توجه به رعایت حقوق آن ها بلامانع است. در فرض چهارم، دلبخواه عمل کردن و نادیده گرفتن احکام الهی در رابطه با حقوق خانواده. والسلام
//**//**//**//**//**//
آیا به قصد تمتع جنسی میتوان ازدواج موقت کرد. آیا اگر کسی ازدواج موقت کند ایمان او ناقص می شود. بنده بعد از دو سال درمانهای مختلف پزشکانم علت بیماری ام را فشارهای ناشی از عدم ازدواج دانسته اند اما در حال حاضر با توجه به مسئله ای که مبتلابه آن شده ام نمیتوانم ازدواج دائم کنم.اما از طرفی احتمال اینکه با ازدواج موقت سلامتی ام را بدست بیاورم محتمل می باشد.با توجه به اینکه در شرایط خاصی قرار دارم چگونه میتوانم برای ازدواج موقت اقدام کنم ودر ضمن لطفا بفرمایید با توجه به اشراف حضرتعالی به مسایل اسلامی حقیقتا امکان دارد کسی به خاطر عدم ازدواج مبتلا به مشکلات روحی وجسمی شود.خواهشمندم راهنمایی بفرمایید
جواب:
بسمه تعالی. در فرض ازدواج موقت لطمه ای به ایمان، نخواهد زد و بلکه ازدواج موقت مانند ازدواج دائم است و برای کسانی که از امکانات ازدواج دائم، برخوردار نمی باشند وضع شده است. وامّا ارتباط مشکلات روحی و جسمی با عزوبت. اصولاً خداوند، بدن ها را با نیازمندی های مختلف از جمله غریزه جنسی آفریده است. همانگونه که انسان، نیاز به غذا دارد که در صورت بی پاسخ ماندن، دچار ابتلای روحی – جسمی می شود در صورت نیاز به جنس مخالف و عدم پاسخ به آن، مشابه آن ابتلا را خواهد داشت. والسلام
//**//**//**//**//**//
با عرض سلام و ادب و آرزوی طول عمر برای معظم له ۱٫ آیا در متون فقهی رضایت زوجه شرط ازدواج مجدد مرد عنوان شده یا خیر ؟ و شرعاً برای ازدواج مجدد نیازی به اذن همسر اول هست یا خیر؟ ۲٫ آیا در صورت توافق زوجین در هنگام عقد مبنی بر عندالاستطاعه قرار دادن مهر زوجه از حق حبس برخوردار خواهد بود یا خیر ؟ در فرضی که زوجه پس از نکاح و قبل از تمکین صراحتاً رضایت خود را مینی برعندالاستطاعه شدن مهر اعلام نماید حکم قضیه چیست؟
جواب:
بسمه تعالی. در فرض اول، عنوان شده امّا رضایت لازم نیست و اگر شرط هم بشود، لازم الاجراء نخواهد بود. در فرض دوم، برفرض توافق و صداقت زوج، حقّ حبس نخواهد داشت و در فرض سوم، مانند فرض دوم است. والسلام
//**//**//**//**//**//
بسمه تعالی آیا من که دختری باکره هستم و نیاز به ازدواج دارم و شرایط ازدواج مناسب نیست میتوانم بدون اذن پدرم ازدواج کنم؟ در غیر این صورت چه کاری برای جلوگیری از گناه باید انجام دهم؟
جواب:
بسمه تعالی. در فرض اول، اگر شما بالغه و رشیده هستید و به سرنوشت خود و خانواده، کاملاً آگاه می باشید و فرد مؤمن و با وفائی را پیدا کردید که قصد فریب زدن و اغفال شما را نداشته باشد و پدر، مانع ازدواج باشد با توجه به نیاز شدیدی که احساس می کنید، اذن پدر لازم نیست. و در فرض دوم اگر ازدواج را با آنچه در فرض اول بیان شد، مساعد نمی بینید؛ توصیه می کنم به عبادت(یعنی در صورت امکان روزه و نماز) و به دعا پناه ببرید تا خداوند، إن شاء الله مشکل شما را حل بفرماید. والسلام
//**//**//**//**//**//
با سلام دوست دارم بدانم خطبه عقد محرمیت چطور خوانده میشود که بتوانم برای دخترم و داماد آینده خودم بخوانم با تشکر فراوان
جواب:
بسمه تعالی. اگر منظور از دختر و داماد فعلی که به فکر آینده آن ها می باشی، صغیر هستند با اذن اولیاء اگر عقد دائم بخواهی، طبق قاعده صیغه عقد نکاح باید خوانده شود و اگر عقد موقت، منظور باشد و صرفاً هدف محرمیت است، با الفاظ متّعت و قبلت، به صورت ایجاب و قبول با خواندن شخص، وارد اجراء می گردد. واسلام
//**//**//**//**//**//
بسم الله الرحمن الرحیم محضر حضرت آیت الله سلام علیکم ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات، مدتی است که بر اساس تحقیقات و علاقه مندی و با توجه به این که اکنون حدود ۶۵ درصد طلاق های دادگاه ها به دلیل ناتوانی و ناهمگونی جنسی آمار یابی شده،نسیت به تالیف کتابی در این زمینه اقدام کرده ام که سعی در تبیین ظرفیت های حقوقی و انسان شناسانه ی اسلام و علوم جدید در بحث معماری جنسی اجتماع دارد. به نظرم رسید که برخی از این مشکلات را به حضور حضرت عالی عرضه نمایم و رجاء واثق دارم که در صورت کفایت ادله حضرت استاد،بناء خود بر بازبینی معیارها و قوانین قرارداده اند و در صورت وجود ادله ی بالاتر بنده را راهنمایی می نمایند که از مبانی علاقه مندی این حقیر،ملکه پاسخ گویی دلسوزانه ی آن مرجع حنون است.۱- مسئله ی اذن و بکارت مسئله ای که در نکاح موقت و دائم جزو مسائل مبهم است و شبهات بسیاری را بر وضع حقوق بشر اسلامی وارد می نماید. موضوع ولایت شرعی بر دختر باکره است. در پژوهش هایی که ما انجام داده ایم،معلوم شده بکارت یک وضع جسمی محض نیست، چنانکه اگر کسی بکارتش به غیر ازدواج یا ورزش ازاله شده باشد در شریعت هم باکره فرض می شود. پژوهش های ما می گوید دختری که به لحاظ اجتماعی و اقتصادی مسلط بر شئون خود و در اتباطات انسانی دارای استقلال قانونی از حیث خود است ،چگونه در مسئله ی ازدواج محتاج اذن پدر خود باشد. دختری که فقهای مکتب امام خمینی سلام الله علیه،به او اجازه ی شرعی انتخاب حاکمان مشروع جمهوری اسلامی را می دهند و رای او بر اساس تنفیذ ولی نافذ است .چگونه اجازه ی اعمال نظر بر احوال شخصیه خود ندارد؟ این در حالی است که بسیاری از دختران مطلقه که در فرض مذکور آزاد تلقی می شوند هنوز به سن قانونی نرسیده اند و با بالا رفتن سن ازدواج دختران باکره ای هم هستند که در سنین ۳۰ تا ۴۰ سال در حالی که نزدیک به یائسگی هستند باید منتظر اذن پدر و یا جد پدری باشند. در این زمینه،سه رای اختیار شده: اول،اینکه در این زمان دختر باکره احتیاجی به اذن پدر ندارد. دوم این که دختر باکره مطلقا مقیدبه اذن پدر است و در زمینه متعه بدون اذن پدر ، عقد کم لم یکن محسوب می شود سوم، اینکه دختر رشیده که درشئون شخصیه مستقل است احتیاج به اذن پدر ندارد حال سوال اینجاست که: الف) معیار رشدی که دختر بتواند بدون هیچ ولایتی اختیار امر ازدواج خود داشته باشد به نظر شما چیست؟ ب) از آن جا که در قضیه خواستگاری هم کفو اشاره شده که زن حق دارد به حاکم مبسوط الید مراجعه و برای ازدواجش اذن بدل بگیرد.این امر عموما منجر به مفسده قطع رحم و نزاع های خانوادگی می شود . وظیفه دختر در تزاحم بین این دو امر کدام است.اختیار اذن غیر منطقی پدر یا قطع رحم او( که قطعا با شکایت ایجاد می شود) ویا سقوط اذن پدر بدون مراجعه به حاکم شرع؟ ۲- مسئله ی طلاق خلع طلاق معمولا از اختیارات شوهر است،حال آن که اینک بسیاری از مردان با سوء استفاده از این حق،به سبب اختلافات اندک یا بیزاری زن ، او را به حال خود رها می کنند. در میان مراجعین به بنده گاه دیده شده مردی وضعیت زندگی زن ناشزه خود را به قصد انتقام ده تا بیست سال معلق نگه داشته ـ حال آن که دلیل نشوز شرعی یا غیر شرعی ـ باشد. هم اکنون درصد معتنابه از زنان روسپی ظاهرا متاهل چنین حالتی دارند حال آن که اگر امکان داشت در فرجه زمانی مشخصی تکلیف این گونه زندگی ها روشن شود.کار زن و مرد روسپی بدین جا کشیده نمی شد. آیا زن تنها به دلیل بیزاری یا هر دلیل غیر محکمه پسند یا به دلیل زندگی معلقه ای که مدت معینی بدون تعیین تکلیف به سر می برد حق طلاق در قبال بذل مهر دارد ؟ ۳- مسئله ی ازدواج موقت گفته شده ؛ ازدواج موقت جزو احکام استثنائی اسلام است و معتقدید ازدواج موقت نباید در عرض ازدواج دائم قرار گیرد. در حدیثی از امام رضا(علیه السلام) نیزآمده تعداد زنان متعه در زمره ی سقف زنان عقدی است. با این حال تحقیقات نشان می دهد؛این استثناء گاه مفید فائده و گاه مضر است.گاه به استحکام و گاه به هدم خانواده منجر شده است و تنها مصرفش در زمان جنگ ها و بحران های اجتماعی نیست. نشانه این امر هم اقبال روزافزون اجتماعی به پدیده ی ازدواج موقت است . به ویژه این که در غرب هم بسیاری از حقوق دانان که از اشکال غیر قانونی این نوع زناشویی و توسعه زاد و ولد نامشروع به تنگ آمده اند در پی طراحی قوانینی برای ازدواج بدون تشکیل خانواده(چیزی شبیه ازدواج موقت) هستند. در این میان مثال های فراوانی برای مفید بودن ازدواج موقت برای زنان سرپرست خانوار،مردانی که زنان بیمار با بارداری دارند و مردانی که زنان آنان از ناتوانی جنسی و سرد مزاجی رنج می برند. دیده می شود که اگر اقدام به ازدواج موقت نکنند اتفاقا مجبور به فساد یا انهدام خانواده به دلیل مشکلات مطبوع این ایرادات خواهند شد. البته نمی توان منکر شد که مانند بسیاری از احکام از این هدیه ی آسمانی نیز سوء استفاده می شود. سوال این جاست که الف) تشخیص این در عرض نبودن( ازدواج موقت و ازدواج دائم) با کیست؟ ب) تشکیل مراکز مشاوره ازدواج موقت (چه از جنبه موضوع و چه از نظر مصادیق) مفید است؟ ۴- مسئله ی تعدد زوجات وقتی ما در مسئله ی تعدد زوجات صحبت می کنیم ، غرض اشاعه آن نیست بلکه اصلاح دیدگاه نسبت به این موضوع در جامعه اسلامی است. برخی علما فعالان اجتماعی می گویند که مسئله ی تعدد زوجات جزو مسائل استثنایی است و در اقوام و فرهنگ ها شیوع ندارد. مطالعات فرهنگی و مردم شناسانه این گزاره را از دو جنبه به نقد می کشد؛ اول،اینکه به جز برخی شهرهای بزرگ ایران در اقلیم خاورمیانه،چند همسری رسمی یا غیر رسمی در همه ی کشورهای خاورمیانه متعارف و معروف است،و دلیل شیوع آن هم به جز مسائل فرهنگی و سنتی مربوط به ساختار فزیولوژیکی مردان و زنان این منطقه است. در منطقه خاورمیانه، بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی حداقل ۴۰ درصد بانوان دچار نارسائی های جنسی ناشی از تغذیه و اقلیم هستند و مردان به خاطر قرب به محور استوا،دارای نیازهایی که برآورده کردن آن توسط یک زن مقدور نیست. به همین خاطر در کشورهای مسلمان و غیر مسلمان خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی گرفته تا خاور نزدیک،وحتی بسیاری از مناطق مرزی جمهوری اسلامی ایران رسم چند همسری هم چنان متداول ، قانونی و مرسوم است و نه به لحاظ عرف و نه فرهنگ جرم، خیانت و ظلم محسوب نمی شود. جنبه ی دوم،موضع کارکردی و مقایسه ای آمارهای اجتماعی مربوط به طلاق و فحشا و رابطه ی آن با تعدد زوجات است. متاسفانه در کشور ما به موازات شیوع تک همسری و بالتبع آن سخت شدن شئون انتخاب،آمار فحشا و طلاق به مراتب از کشورهای همسایه بیشتر است. بر اساس این موضوع، جامعه شناسی نمی تواند فرضیه ارتباط این دو موضوع را از یکدیگر رد نماید. در تحلیل این اتفاق می توان گفت:مذموم بودن چند همسری در جامعه ، باعث شده که هرگونه ناهماهنگی اعم از جنسی و اخلاقی در میان زوجین فرجامی جز طلاق نیابد. همچنین مشکلات اقتصادی و اجتماعی به هر گونه ای که اجازه یا امکان ازدواج برای جوانان را فراهم نماید باعث شیوع فساد فراگیر از سوی جنس مونث نماید. حال سئوال این جاست که آیا حکومت دینی یا حکومت عرفی می تواند با تضییق امکانات شرعی،از طریق وضع قوانین این مسئله که بر اساس نیاز جامعه ( رفتار اجتماعی)گاه اشاعه و گاه کم می شود را به نحوی مورد دست کاری قرار دهد؟
جواب:
بسمه تعالی. در پاسخ به سئوالات نشئت گرفته از گرفتاری های اجتماعی. راجع به رشد دختر باکره و احیاناً لزوم اذن پدر در ازدواج دائم یا موقت. باید توجه داشت که لزوم اذن از عوارض ولایت است و ولایت پدر پس از بلوغ و رشد از پسر و دختر، مطلقا منتفی می باشد. و رشد در پسر و دختر عبارت است از داشتن مدیریت و کاردانی متعارف در شئون زندگی و سرنوشت خویش. اینک، اینکه برخی از علماء، اذن پدر را در ازدواج دائم یا موقت دختر، لازم می دانند برای آن است که مبادا فریب بخورند و گرفتار گردد لذا برای پیشگیری از ناهنجاری های احتمالی ناشی از استقلال در ازدواج، اذن پدر را به عنوان معین دلسوز و آگاه، لازم می دانند و منافات با استقلال او هم ندارد بلکه در حکم استفاده از یک عقل منفصل، مشاور دلسوز است و عقلائی می باشد و اگر دختر پس از بلوغ؛ از رشد به بیان فوق برخوردار بود، اذن پدر؛ شرعاً لازم نیست. و اما مسئله انتخاب هم کفو که ممکن است میان نظر دختر و پدر، اختلاف واقع شود و انتخاب دختر، باعث قطع رابطه پدر – فرزندی و به تعبیری، قطع صله رحم گردد. باید توجه داشت؛ هر اختلاف میان افراد خانواده که نهایتاً باعث تقدّم حقّ یکی از طرفین مانند انتخاب مناسب دختر در برابر مخالفت نامعقول پدر گردد، قطع صله رحم نامیده نمی شود بلکه دختر، قلباً محبت پدری را برای خود محفوظ می دارد و پدر نیز پس از ختم غائله و مرور زمان، حبّ پدری را اعمال می کند و آن کدورت نابجای ظاهری به صفا، تبدیل خواهد شد.
پاسخ بند ۲: به لحاظ اینکه طلاق به ید من اخذ بالساقّ است که زوج باشد، شارع مقدس، این حق را نیز به زوجه داده است که با بذل مهر، بتواند به عنوان طلاق خلع از زندگی نامطلوب و عسر و حرج آفرین خود، نجات پیدا کند. اینک اگر زن و مرد به دلیل پای بند نبودن به احکام دین با یکدیگر به لجاجت پرداختند و نهایتاً زن به روسپی گری کشیده شد، این دیگر به شرع و قانون مربوط نیست بلکه به بداخلاقی و بی تقوائی آن ها مربوط می شود که باید آموزش دین جامعه، افزون یابد و توجیه شوند که این شیوه ای که انتخاب کرده اند، خسران دنیا و آخرت را در پی خواهد داشت.
پاسخ بند ۳: ازدواج موقت، جزو احکام استثنائی نیست بلکه در ردیف احکام ازدواج دائم است به عبارت دیگر، ازدواج بر دو قسم است: پرهزینه و کم هزینه. ازدواج پرهزینه یعنی دائم، زن و مرد را در برابر یکدیگر مقیّد به حقوق زیادی می کند که مرد، گذشته از مهر؛ مسئول کلیه مخارج و هزینه زندگی زن، متناسب با شئون او می باشد. متقابلاً زن، تقریباً مسلوب الاختیار و در اختیار زوج می باشد که تمکین مطلق نامیده می شود و حتی حق خروج از منزل، بدون اذن زوج را ندارد. اما ازدواج کم هزینه یعنی موقت، زوج فقط مسئول مهر است و هیچ حق دیگری مدیون نمی باشد، متقابلاً زن، در اختیار مطلق خود می باشد و هیچ مسئولیتی در برابر مرد ندارد. با این فرض، آن هایی که امکانات بیشتری دارند و بانوانی که با تمکین مطلق، موافق می باشند؛ ازدواج دائم را انتخاب می کنند و آن هایی که امکاناتی ندارند، متقابلاً بانوانی نیز با تمکین مطلق، موافق نیستند؛ ازدواج موقت را انتخاب می کنند و هیچ عیب و ایرادی نیز ندارد. بنابراین جایی برای این سئوال که ازدواج موقت در عرض دائم هست یا نیست، باقی نمی ماند.
پاسخ بند ۴: مسئله تعددّ زوجات، ربطی به فرهنگ اجتماعی و ساختار فیزیولوژیکی ندارد تا با توجه به آن ها از زشتی و زیبایی و درستی و نادرستی آن، بحث و بررسی شود بلکه تجویز تعددّ زوجات از طرف خدای حکیم به پیامبر صلی الله علیه وآله ابلاغ شده و پیامبر نیز آن را به خلق، ابلاغ نموده و حکمت یا فلسفه آن نیز، این است که به دلائل مختلف مانند جنگ و تعاملات سخت زندگی، جنس ذکور بیشتر در معرض مرگ و هلاکت قرار دارند و از این ناحیه آمار نسوان بر آمار رجال، غلبه دارد یعنی بر فرض تقسیم زنان بر مردان، نهایتاً عده ای از زن ها؛ بدون همسر می مانند در این صورت زنان بی همسر یا باید در عزلت تجرّد تا آخر عمر، بسر برند یا روسپی گری کنند و یا تن به ازدواج با مردان دارای زن، بدهند. بدیهی است که هیچ زنی با توجه به نیازهای جنسی و معاشی، فرض اول را قبول ندارد و فرض دوم نیز که باعث تباهی اخلاقی و انسانی و حیاتی می گردد، مردود می باشد. می ماند فرض تعدد زوجات و این راه حلّ حکیمانه ای است که اسلام برای برطرف کردن معضل افزونی آمار نسوان، پیش راه نهاده است. اینک اگر جامعه، ظرفیت درک آنرا ندارد و در برخی جوامع، تعدد یا موقت را عیب می دانند اما روسپی گری و بازار آزاد جنسی را مرسوم تلقی می کنند، این به دلیل آن است که: لم یدخل الایمان فی قلوبهم. و خلاصه، جامعه باید با احکام حکیمانه اسلام، تطبیق شود نه اینکه اسلام با جامعه، تطبیق شود آنگاه گفته می شود تعدد زوجات و ازدواج موقت در برخی جوامع، مرسوم است و در برخی، موهوم است. راه حل چیست! اصولاً این فرضیه نادرست است و فرضیه درست آن است که خلق، خود را با پیروی از کارشناسان متخصص حکمی و حقوقی اسلام، یعنی فقهای حاذق بر احکام اسلام، تطبیق کنند و تعبّد را که لازمه بندگی راستین است، شعار خود قرار دهند. والسلام موفق باشید
//**//**//**//**//**//
با درود می خواستم بدونم ازداج موقت با دختر عاقل و بالغ درصورتی که قصد ازدواج باشد و دختر بداند که فریب نمی خورد جایز است یا خیر؟
جواب:
بسمه تعالی. با اجازه ولی، مانع ندارد.
//**//**//**//**//**//
با سلام و احترام: متن استفتائات ذیل در خصوص ازدواج موقت تقدیم حضور میگردد: ۱- دختر باکره بالغه و رشیده که از سن معمول ازدواج وی گذشته و خود متکفل مخارج زندگی خویش است، آیا جهت ازدواج موقت نیاز به اخذ اجازه از پدر دارد؟ ۲- در صورتی که بدون اطلاع و اذن پدر به عقد موقت مردی درآید، آیا این عقد باطل است یا صحیح؟ با تشکر و احترام
جواب:
بسمه تعالی. در فرض اول، اگر بالغه رشیده باشد و خود مستقل است و تحت ولایت و حمایت پدر نیست و قادر به تشخیص مصالح و مفاسد خود می باشد و فریب نمی خورد و پیآمد این ازدواج را با رعایت حرمت خود و خانواده در نظر می گیرد و ضرری متوجه آن ها نمی شود، نیاز به اذن نیست و عقد نیز صحیح است. والسلام
//**//**//**//**//**//
با سلام آیا در صورتی که دختری پدر وی در قید حیات باشد میتوان بدون اذن پدر وی او را به ازدواج موقت در آورد بدین شکل به هیچ وجه عمل دخول با وی انجام نپذیرد و تنها در حد صحبت کردن ویا بوسیدن وی باشد
جواب:
از نظر مشهور فقهاء، اذن پدر مطلقا چه در ازدواج موقت و چه دائم، شرط است اما اگر رشد فکری دختر بگونه ای است که فریب نمی خورد و عقلش کامل می باشد و به سرنوشت خود و خانواده و آبروی آن ها و پیامدهای آن واقف است، در حدّ ذکر شده در ذیل سئوال با فرض رعایت عقود شرعی، بلامانع است.
//**//**//**//**//**//
با عرض سلام و قبولی طاعات و عبادات شما در ماه مبارک رمضان نظر اسلام را به طور کامل درخصوص نزدیکی زن شوهر از ناحیه مقعد (پشت) را بیان نمائید
جواب:
بسمه تعالی. ائمه اطهار علیهم صلوات الله، آن را نامطلوب و مکروه و منافات با کرامت انسانی، معرفی نموده اند. والسلام
//**//**//**//**//**//
با سلام خدمت استاد گرامی و ارجمندمان آیت الله بطحایی گلپایگانی احتراماً عرض می کنم چند مرتبه به اصرار خودم با همسرم از مقعد نزدیکی کردم می خواستم بدانم آیا گناه مرتکب شده یا خیر وراه استخفار از آن چیست
جواب:
بسمه تعالی. اولاً این عمل، کراهت دارد و اگر موجب اذیّت بشود جایز نیست و در صورتی که موجب اذیّت نشود، گناه ندارد و قهراً استغفار هم لازم نیست و ائمه اطهار علیهم السلام، آن را مکروه معرفی کرده اند. والسلام
//**//**//**//**//**//
سلام. من یک دانشجوی ۲۳ ساله هستم. چند سالی هست که با یک دختر خانم رابطه دارم و با یکدیگر قصد ازدواج داریم. به تازگی خانواده دو طرف به جز پدر ایشان از این موضوع مطلع شده اند و رضایت خود را اعلام کرده اند. ولی متاسفانه به علت بعضی مشکلات فعلا امکان مطرح کردن این موضوع با پدر ایشان و ازدواج برای ما امکان ندارد. محرم نبودن ما برایمان بسیار سخت است و احساس گناه میکنیم. آیا برای ازدواج موقت اجازه پدر ایشان واجب است؟ آیا اگر ما بدون اجازه پدر او ازدواج موقت کنیم و محرم شویم عمل ما باطل است و باید جدا شویم؟ (لطفا از اصطلاحات فقهی در جواب دادن استفاده نکنید) ممنون
جواب:
بسمه تعالی. اصل رابطه می بایست در قالب قانون شرع یعنی خطبه عقد ولو برای محرمّیت انجام شده باشد و برای صرف محرمّیت نه برنامه های دیگر با فرض عاقله و دانا بودن دختر که متوجه عواقب کار باشد اذن پدر لازم نیست اما فراتر از محرمّیت به لحاظ مسائل حقوقی و حیثیتی، اذن پدر لازم است. والسلام
//**//**//**//**//**//
با سلام و عرض خسته نباشید محضرایت الله گلپایگانی پسری که در سن ۱۵ سالگی یکبار زنا انجام داده این عمل برای او گناه محسوب می شود؟
جواب:
بسمه تعالی. اولاً پانزده سالگی، آغاز سال تکلیف است و ثانیاً این عمل شنیع ویرانگر، اگرچه یک بار هم انجام شود، گناه است و جزء جرائم کیفردار است بنابراین، این عمل درباره مشارالیه گناه است و راه گریز از آن این است که بین الله و بین خود به وِیژه در این ماه (ماه رجب) که ماه الهی است به درگاه خداوند منّان، توبه و تضرّع کند و تصمیم بگیرد که دیگر به گرد این اعمال نکبت بار نگردد. والسلام
//**//**//**//**//**//
باسلام وخسته نباشد آیا می توان با بطور همزمان با دوخواهرازدواج کرد ؟ آیا علیت پزشکی دارد؟ خواهشمند است بطور کامل توضیح داده شود
جواب:
بسمه تعالی. ازدواج با دو خواهر هم زمان از نظر اسلام ممنوع است و این منع علت پزشکی ندارد و ما اصولاً در احکام متعبّد بوده و در صدد علت نیستیم اما اگر بنا باشد علت یابی شود ظاهراً علت اخلاقی و حقوقی دارد زیرا دو خواهر با توجه به حساسیتی که در امور خانوادگی و جنسی وجود دارد ازدواج متقارن آن ها، رابطه نسبی آن ها را به گونه ای تیره می کند که به اصطلاح چشم دیدن یک دیگر رانخواهند داشت و به جای اینکه ازدواج باعث گرم شدن کانون خانواده گردد، موجب تیرگی و سردی آن می گردد.
//**//**//**//**//**//
با سلام میخواستم بدانم اگر دختر و پسری عاقل و بالغ بخواهند بین خود صیغه عقد موقت جاری کنند و دختر باکره باشد اگر قصد آنها به هیچ وجه نزدیکی نباشد آیا باز اجازه پدردختر لازم است ؟ متشکرم
جواب:
بسمه تعالی. با توجه به پیامدهای احتمالی، آری اذن ولی لازم است. والسلام موفق باشید.
//**//**//**//**//**//
سلام وعلیکم… خانمم علاقه شدیدی به خوابیدن با من از راه مقعد دارد وبسیار لذت میبرد آیا گناه است؟
جواب:
بسمه تعالی. جناب ناصر با آرزوی توفیق در بندگی خدای متعال برای شما و خانواده. بر فرض عدم اضرار، کراهت دارد. والسلام
//**//**//**//**//**//
بسم الله الرحمن الرحیم :آیا با زن فاحشه می توان ازدواج موقت کرد؟ والسلام
جواب:
بسمه تعالی. جایز است اما کراهت دارد و لازم است که او را توجیه نماید تا دست از فحشاء و رابطه نامشروع بنیان کن و ذلّت آفرین بردارد. والسلام موفق باشید.