• حدیث شماره۱
دوستی پیامبر صلی الله علیه وآله و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام وسیله رستگاری است
و قال رسول الله صلی الله علیه «و آله»: من مات علی حب آل محمد مات شهیدا،
الا و من مات علی حب آل محمد مات مغفورا له،
الا و من مات علی حب آل محمد مات تائبا،
الا و من مات علی حب آل محمد مات مستکمل الایمان،
الا و من مات علی حب آل محمد بشره ملک الموت بالجنه ثم منکر و نکیر،
الا و من مات علی حب آل محمد یزف الی الجنه کما تزف العروس الی بیت زوجها،
الا و من مات علی حب آل محمد فتح له فی قبره بابان الی الجنه،
الا و من مات علی حب آل محمد جعل الله قبره مزار ملائکته الرحمه،
الا و من مات علی حب آل محمد مات علی السنه و الجماعه،
الا و من مات علی بغض آل محمد جاء یوم القیامه مکتوب بین عینیه آیس من رحمه الله،
الا و من مات علی بغض آل محمد مات کافرا،
الا و من مات علی بغض آل محمد لم یشم رائحه الجنه.
زمخشری از مفسرین بزرگ اهل سنت در تفسیر کشاف و نیز فخر رازی در تفسیر خود نقل می کنند که پیامبر اکرم صلی الله علیه «وآله» فرمود: کسی که به دوستی آل محمد بمیرد شهید مرده است .
کسی که به دوستی آل محمد بمیرد آمرزیده مرده است .
کسی که به دوستی آل محمد بمیرد با توبه مرده است .
کسی که به دوستی آل محمد بمیرد مؤمن کامل الایمان مرده است .
کسی که به دوستی آل محمد بمیرد عزرائیل مژده بهشت به او می دهد و بعد از او نکیر و منکر.
کسی که به دوستی آل محمد بمیرد چنان وارد بهشت می شود که عروس به حجله شوهرش می رود.
کسی که به دوستی آل محمد بمیرد در قبر او دو درب به سوی بهشت برای او باز می شود.
کسی که به دوستی آل محمد بمیرد قبر او زیارتگاه فرشته های رحمت قرار می گیرد.
کسی که به دوستی آل محمد بمیرد به روش سنت و جماعت مرده است.
و اما دشمنی با آل محمد فرمود:
کسی که به دشمنی آل محمد بمیرد روز قیامت که وارد می شود روی پیشانی او نوشته شده مأیوس از رحمت الهی .
کسی که به دشمنی آل محمد بمیرد کافر مرده است .
کسی که به دشمنی آل محمد بمیرد بویی از بهشت به مشام وی نخواهد رسید.
۱- زمخشری / تفسیر کشّاف / ج ۴ / ص ۲۲۰
۲- فخر رازی / ج ۲۷ / ص ۱۴۲
• حدیث شماره ۲
روی أنها لما نزلت «قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی ( شوری / ۲۳ ) » قیل یا رسول الله من قرابتک هولاء الذین وجبت علینا مودتهم؟ قال: علی و فاطمه و ابناهما-
زمخشری روایت کرده است وقتی آیه شریفه نازل شد گفته شد یا رسول الله چی کسانی بستگان تو هستند که بر ما واجب است آن ها را دوست بداریم؟ فرمود: علی و فاطمه و فرزندان آن ها.
۱- زمخشری / تفسیر کشّاف / ج ۴ / ص ۲۱۹
مخفی نماند دوستی تنها به گفتار نیست بلکه در عمل به دستور آن ها نیز واجب است.